Zespół Szkół w Smolnicy
-
Zespół Szkół w Smolnicy
W dniach 3-20 luty 2004r. Wydział Kontroli przeprowadził kontrolę problemową w Zespole Szkół w Smolnicy. Kontrolą objęto zagadnienia:
- dochody i wydatki jednostki,
- gospodarka rzeczowymi składnikami majątku,
- procedury udzielania zamówień publicznych,
Kontrola obejmowała lata 2001 - 2002 i stanowiła dokończenie kontroli programowej z października 2003 roku.
Wyniki przeprowadzonej kontroli pozwalają stwierdzić, że jednostka posiada dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości zgodnie z wymogami art.10 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 o rachunkowości (Dz. U. Nr 121 poz. 591 z późn.zm.). Księgowość prowadzona jest techniką komputerową. Za pomocą programów jednostka prowadzi wszystkie księgi rachunkowe wymagane przepisami ustawy o rachunkowości. Kopie danych z programów przechowywane są na dysku twardym i na dyskietkach. Dowody księgowe posiadają wszystkie elementy wymagane przepisami art.20, 21, 22 ustawy o rachunkowości. W księgach rachunkowych zostały ujęte wszystkie wybrane do kontroli dowody księgowe, nie zawsze były one jednak wprowadzane w tym okresie sprawozdawczym, którego dotyczyły. Inwentaryzacja została przeprowadzona w terminach zgodnymi z wymogami art.26 ust.3 ustawy o rachunkowości. Sprawozdania z wykonania planu dochodów za rok 2001 i 2002 oraz sprawozdanie z wykonania wydatków 2002 roku były zgodne z ewidencją księgową. Bilans na dzień 31.12.2002 rok zgodny z prowadzoną ewidencją księgową.
W prowadzonej ewidencji księgowej stwierdzono nieprawidłowości:
-
1. Nie wprowadzono wszystkich operacji księgowych w danym okresie sprawozdawczym, którego dotyczyły.
-
2. Nieprawidłowe dokonywanie zapisów na kontach: 130 „Rachunek bieżący jednostki”, 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” i 400 „Koszty”
-
3. Przeksięgowywanie wyniku finansowego na konto funduszu pod datą 31.12. danego roku, zamiast pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego w roku następnym.
-
4. Nie zaksięgowanie wszystkich operacji gospodarczych w roku 2001, w wyniku czego konta syntetyczne nie odzwierciedlały wszystkich zdarzeń gospodarczych.
-
5. Przypadki wypłacania gotówki z kasy na podstawie rachunków bez pokwitowań odbioru na tych rachunkach.
-
6. Opóźnienie w realizacji płatności rachunków za materiały i usługi. Jednostka w badanym okresie nie zapłaciła kosztów z tego tytułu.
-
7. Nieprawidłowe księgowanie w zakresie wydatków i kosztów z tytułu funduszu płac.
-
8. Na otrzymane środki z tytułu odszkodowania w 2002 roku nie został utworzony środek specjalny.
-
9. Sporządzanie sprawozdań niezgodnie z zapisami wynikającymi z ewidencji księgowej za rok 2001.
W celu wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień zaleca się:
1. Bieżąco i prawidłowo dokonywać rozliczeń funduszu płac oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne zgodnie z prawidłowo sporządzonymi deklaracjami rozliczeń ZUS.
2. Prawidłowo naliczać i księgować koszty dodatkowych wynagrodzeń rocznych.
3. Z tytułu otrzymanych odszkodowań sporządzać plany finansowe środka specjalnego na określone zadania.
4. Dokonywać zapłat za wykonane prace w wyznaczonych terminach oraz prowadzić ewidencję na kontach rozrachunkowych.
5. Zapisów zaszłości gospodarczych wynikających z dowodów księgowych dokonywać na podstawie prawidłowo sporządzonych dokumentów i zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
6. Sprawozdania sporządzać zgodnie z zapisami wynikającymi z ewidencji księgowej.
Przygotowała: Katarzyna Tuszakowska
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Katarzyna Ostrowska-Wolska Data wytworzenia:
01 sty 2012
Osoba dodająca informacje
Marek Dmytruszewski Data publikacji:
04 paź 2004, godz. 15:13
Osoba aktualizująca informacje
Marek Sobiegraj Data aktualizacji:
05 mar 2012, godz. 08:43