Sprawozdanie z przeprowadzonych kontroli w 2005
S P R A W O Z D A N I E Z P R Z E P R O W A D Z O N Y C H K O N T R O L I W 2 0 0 5 R O K U
Działalność kontrolna w Starostwie przeprowadzana była na podstawie rocznego planu kontroli zatwierdzonego przez Zarząd Powiatu uchwałą nr 92/156/2004 z dnia 23 grudnia 2004 roku. Tematyka planu kontroli obejmuje zagadnienia opracowane przez wydziały Starostwa. Czynności kontrolne prowadzone są w ramach kontroli kompleksowych, problemowych, doraźnych oraz sprawdzających w zakresie wykonania zaleceń pokontrolnych.
W planie kontroli na 2005 rok zaplanowano łącznie 30 kontroli, w tym:
-
7 kontroli kompleksowych,
-
15 kontroli problemowych (w tym dwie kontrole jako zadania ciągłe),
-
8 kontroli sprawdzających (w tym jedna kontrola jako zadanie ciągłe).
Ponadto przeprowadzono 2 zlecone przez Zarząd Powiatu kontrole doraźne w Samodzielnych Publicznych Zakładach Opieki Zdrowotnej
Kontrole kompleksowe przeprowadzono w 7 jednostkach organizacyjnych:
-
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 3 Myślibórz (okres objęty kontrolą: 01.01.2002r. - 31.12.2004r.);
-
Ognisko Pracy Pozaszkolnej w Barlinku (okres objęty kontrolą: 01.01.2003r. - 31.12.2004r.);
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Myślibórz (okres objęty kontrolą 01.01.2003r. - 31.12.2004r.);
-
Powiatowy Zarząd Dróg Myślibórz (okres objęty kontrolą: 01.07.2002r. - 31.12.2004r.)
-
Międzyszkolny Ośrodek Sportu „Szkuner” Myślibórz (okres objęty kontrolą: 01.07.2002r. - 31.12.2004r.);
-
Dom Dziecka Dębno (okres objęty kontrolą: 01.07.2002r. - 30.06.2005r.)
-
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 Myślibórz (okres objęty kontrolą: 01.07.2002r. - 30.06.2005r.).
Tematyka kontroli obejmowała zagadnienia:
-
gospodarka rzeczowymi składnikami majątku,
-
wydatki i dochody budżetowe jednostki,
-
procedury udzielania zamówień publicznych,
-
rachunkowość i sprawozdawczość,
-
rozrachunki (należności i zobowiązania),
-
wykonanie wydanych zaleceń pokontrolnych.
W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono błędy, zaniedbania i nieprawidłowo- ści w bieżącej realizacji zadań jednostek:
-
Nie przestrzegano obowiązujących zasad rachunkowości określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości:
-
nie sporządzono w formie pisemnej przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, a w szczególności:
-
systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonywania zapisów w księgach rachunkowych (art. 10 ust. 1 pkt 4) - 3 jednostki;
-
zasad ochrony danych, w szczególności metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania (art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. „c”) - 3 jednostki;
-
Brak udokumentowania wyników inwentaryzacji:
-
nie sporządzanie sprawozdań opisowych z przebiegu spisu z natury - 2 jednostki;
-
brak protokołu rozliczeń wyników inwentaryzacji (art.27) - 2 jednostki;
-
Nie przestrzegano przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752):
-
nie aktualizowanie na bieżąco planu kont w urządzeniach księgowych - 2 jednostki;
-
nie ujęto w zakładowym planie kont wszystkich kont występujących w jednostce - 2 jednostki;
-
ewidencjonowanie operacji gospodarczych na niewłaściwych kontach - 1 jednostka;
-
Nie przestrzegano przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych oraz ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych:
-
przy dokonywaniu wydatków na zakupy i dostawy, których wartość według grup określonych we Wspólnym Słowniku Zamówień, przekraczała 6.000 EURO nie stosowano ustawy „Prawo zamówień publicznych” - 1 jednostka;
-
zlecono wykonawcy dodatkowe roboty, których wykonanie było konieczne a których nie można było przewidzieć przy zlecaniu wykonania zadania objętego kosztorysem podstawowym, o wartości przekraczającej 20 % wartości zamówienia zasadniczego. Kwota przekroczenia - 1.736,52 zł - 1 jednostka;
-
przy zawieraniu umów na wykonanie robót nie zawsze jednoznacznie określano termin i warunki zapłaty za wykonane prace - 1 jednostka;
-
przed przystąpieniem do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie określano z należytą starannością wartości szacunkowej przeprowadza- nych prac - 2 jednostki;
-
w sposób nieprawidłowy przeprowadzana była procedura postępowania w trybie zapytania o cenę przy zakupie opału oraz zakupie i wymianie okien w budynku szkoły (zapytania kierowano do niewystarczającej liczby dostawców/wykonawców, brak zamieszczania daty i godziny wpływu ofert do jednostki) - 1 jednostka;
-
Nie przestrzeganie innych przepisów regulujących zasady gospodarki finansowej:
-
w jednym przypadku w miesiącu grudniu 2004 roku przyznano premie dla pracowników obsługi i administracji w wysokości niezgodnej z zapisami w regulaminie premiowania. Kwota przekroczenia - 1.175,91 zł - 1 jednostka;
-
nie przekazywanie w ustalonych terminach na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych równowartości naliczonego odpisu - art. 6 ust.2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych - 4 jednostki;
-
w jednym przypadku wydatkowano środki funduszu socjalnego niezgodnie z przeznaczeniem w kwocie 400 zł ( art.1 ust. 1 ustawy o ZFŚS ),
-
klasyfikacja wydatków niezgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów - 2 jednostki;
-
udzielanie częstych zaliczek gotówkowych na zakup towarów, artykułów żywnościowych i odzieży w dużej wysokości (dotyczy to miesiąca grudnia 2004r. w związku z otrzymaniem dodatkowych środków) - 1 jednostka;
-
w sprawozdaniu Rb -32 na dzień 31.12.2003 r. wykazano dane niezgodne z ewidencją analityczną - po stronie przychodów o kwotę 1.238,37 zł, po stronie rozchodów o kwotę 201,90 zł - 1 jednostka;
-
nie wprowadzanie dowodów księgowych (należności z tytułu podróży służbowych) do ksiąg rachunkowych w okresach sprawozdawczych, w których nastąpił wydatek (art. 20 ust. 1 ustawy o rach.) - 1 jednostka;
-
nie wypłacanie wynagrodzeń za godziny ponadwymiarowe w okresie, w którym były wykonane - 1 jednostka;
-
nie dokonywanie okresowych kontroli faktycznego stanu licznika oraz stanu paliwa i nie porównywanie ich z danymi wykazanymi w kartach drogowych - 2 jednostki;
-
nie sporządzanie protokółu przekazania przy zmianie kierowcy - 2 jednostki.
W związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi podczas przeprowadzania kontroli każdorazowo zostały wydane zalecenia w celu usunięcia stwierdzonych uchybień.
W trakcie przeprowadzania kontroli sprawdzano wykonanie zaleceń wydanych na podstawie poprzednio przeprowadzanych kontroli. Stwierdzić należy, że wnioski te były prawidłowo realizowane, z wyjątkiem powtarzających się drobnych uchybień w zakresie:
-
nie uzupełnienia w ewidencji środków trwałych i pozostałych środkach trwałych numerów inwentarzowych - 2 jednostki;
-
w arkuszach spisu z natury nie zawsze podawano cechy indentyfikacyjne (numery fabryczne, numery inwentarzowe itp.) w celu dokonania prawidłowej wyceny inwentaryzowanych składników majątkowych - 2 jednostki;
-
dokonywania poprawek niezgodnie z przepisami art. 25 ustawy o rachunkowości (karty drogowe, książki inwentarzowe i arkusze spisu z natury) - 2 jednostki;
-
brak oświadczeń końcowych osób materialnie odpowiedzialnych o nie wnoszeniu zastrzeżeń do przeprowadzonych czynności inwentaryzacyjnych - 1 jednostka.
Na podstawie wyników kontroli Wydział Kontroli kieruje do kontrolowanych jednostek wystąpienia pokontrolne, wskazując źródła i przyczyny nieprawidłowości, ich rozmiary, osoby odpowiedzialne oraz wnioski zmierzające do ich usunięcia i usprawnienia działalności badanej jednostki. Kontrolowana jednostka jest zobowiązana w terminie 30 dni od doręczenia wystąpienia zawiadomić Starostę Myśliborskiego o wykonaniu wniosków lub o przyczynach ich niewykonania. Odpowiedzi na wydane zalecenia jednostki przekazują w określonym wyżej terminie. Sporządzono jedno zawiadomienie do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych w zakresie niestosowania ustawy „Prawo zamówień publicznych”
Wyniki kontroli są omawiane na zorganizowanych spotkaniach szkoleniowych z dyrektorami jednostek i głównymi księgowymi. Przeprowadzono szkolenie w zakresie prowadzenia ewidencji składników majątkowych oraz przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji. Jednostki otrzymały także materiały w zakresie postępowania o udzielanie zamówienia publicznego. Zagadnienia przeprowadzanych kontroli są omawiane na posiedzeniach Zarządu Powiatu, w obecności kierowników jednostek kontrolowanych. Informacje o wynikach kontroli zamieszczane są w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w sprawozdaniach z posiedzeń Zarządu. Szczegółowe wyniki kontroli zawarte są w protokółach kontroli w Wydziale Kontroli Starostwa Powiatowego.
WYDZIAŁ OŚWIATY, KULTURY I SPORTU
Plan kontroli na rok 2005 zakładał kontrolę pięciu szkół i placówek. Jednak, ze względu na potrzebę wynikłą z realizacji zadań w ciągu roku dokonano zmian w planie kontroli i problematyce. Przeprowadzono kontrolę w czterech jednostkach oświatowych tj. MOS „Szkuner” (kontrola doraźna i sprawdzająca), Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Myśliborzu i Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Barlinku.
Tematyka kontroli obejmowała następujące problemy:
-
organizacja jednostki, prowadzenie akt osobowych
-
planowanie pracy, przestrzeganie regulaminów: wynagradzania, pracy, premiowania, zfśs
-
ewidencja składników majątkowych
-
zgodność sprawozdań GUS z dokumentacją placówki
-
prawidłowość w prowadzeniu dokumentacji dotyczącej uczniów i wychowanków
-
rozliczanie czasu pracy nauczycieli
-
przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
-
zasady nawiązywania stosunku pracy przez mianowanie.
Każdej z przeprowadzonych kontroli sporządzono protokół oraz wydano zalecenia.
W w/w jednostkach wydano łącznie 37 zaleceń.
Zalecenia dotyczyły następujących uchybień:
-
dokonać zmian w regulaminie wynagradzania pracowników administracji
i obsługi i dostosowania do obowiązujących przepisów -
przestrzeganie zasady udzielania świadczeń z zfśs w zależności od sytuacji materialnej i rodzinnej
-
zaprowadzenia ewidencji udzielonych świadczeń socjalnych
-
przestrzegać wymogów określonych w Karcie Nauczyciela w zakresie zatrudniania przez mianowanie
-
dokonania nowelizacji statutu jednostki ze względu na zmianę rozporządzenia MENiS w sprawach ramowych statutów
-
uporządkowania akt osobowych zgodnie z rozporządzeniem MENiS z 28 maja 1996r.
-
dokonania korekty planu finansowego zfśs
-
zwrotu do budżetu dopłatę do wycieczki zagranicznej z zfśs
-
określenia wzorów wniosku o pożyczki mieszkaniowe z zfśs
-
kontroli czasu pracy nauczycieli w oparciu o dzienniki lekcyjne
-
ograniczenia organizacji uroczystości, imprez, wycieczek kosztem zajęć lekcyjnych
-
obowiązku kontroli dzienników lekcyjnych przez dyrektorów jako podstawy
do wypłaty wynagrodzeń -
przestrzeganie zasad higieny przy sporządzaniu tygodniowego planu lekcji
-
uzupełnienia dokumentacji osobowej nauczycieli mianowanych o „zapytanie
o niekaralności”
Powyższe zalecenia zostały zrealizowane całkowicie przez MOS „Szkuner”, PPP Myślibórz. Zalecenia dla ZSP Nr 1 ze względu na termin przekazania protokołu 27 grudnia 2005 roku realizowane będą w 2006 roku.
WYDZIAŁ KOMUNIKACJI I DRÓG
W 2005r. Wydział Komunikacji i Dróg przeprowadziła 5 kontroli problemowych w jednostkach:
-
Szkoła Kierowców „KADET” w Barlinku
-
Szkoła Kierowców przy Warsztatach Szkolnych ZSP nr 1 w Barlinku
-
Szkoła Kierowców J. Gałecki w Barlinku
-
Podstawowa Stacja Kontroli Pojazdów przy Warsztatach Szkolnych ZSP Nr 1 w Barlinku
-
Podstawowa Stacja Kontroli Pojazdów ASO „AKUNUMA” w Barlinku
Ponadto wszystkie stacje kontroli pojazdów poddawane są bieżącej kontroli poprzez ocenę wiarygodności i prawidłowości dokumentów przedkładanych w procesie rejestracji pojazdów. Stwierdzone błędy w zaświadczeniach z badań technicznych są natychmiast wyjaśniane przez diagnostów.
W ramach prowadzonych badań certyfikacyjnych 5 stacji kontroli pojazdów funkcjonujących na terenie powiatu myśliborskiego zostało poddanych w 2005r. kontroli przez funkcjonariuszy Transportowego Dozoru Technicznego w Warszawie. Wszystkie zbadane stacje pozytywne przeszły kontrole i otrzymały decyzję Dyrektora TDT na zgodność posiadanego sprzętu i warunków lokalowych z obowiązującymi przepisami.
WYDZIAŁ OCHRONY ŚRODOWISKA, ROLNICTWA I LEŚNICTWA
W 2005 roku plan kontroli zakładał przeprowadzenie kontroli w pięciu dziedzinach:
-
przestrzeganie przepisów prawa ochrony środowiska przez jednostki organizacyjne w zakresie emisji zanieczyszczeń i hałasu (kontrola problemowa),
-
gospodarki odpadami w świetle ustawy o odpadach (kontrola problemowa),
-
ocena udatności upraw leśnych oraz zgodności z planem zalesienia (kontrola sprawdzająca),
-
przestrzeganie warunków wydanych pozwoleń wodnoprawnych (kontrola sprawdzająca),
-
nadzór nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa (kontrola problemowa).
Powyższe kontrole z założenia prowadzone były jako zadania ciągłe z wyjątkiem kontroli nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa, która zwyczajowo odbywa się jesienią, po zakończeniu „okresu gospodarczego”
w Lasach Państwowych.
W zakresie przestrzegania przepisów o ochronie środowiska przez jednostki organizacyjne w zakresie emisji zanieczyszczeń i hałasu oraz gospodarki odpadami przeprowadzono kontrole następujących jednostek organizacyjnych i osób:
1. na terenie miasta i gminy Barlinek:
-
Gorzelnia w Płonnie, należąca do Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Rolnego „HERO”.
-
obiekty gospodarskie położone na dz. nr 219/3 obr. ew. Żydowo, gm. Barlinek.
2. na terenie gminy Boleszkowice:
-
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe „SPAWMET” w Boleszkowicach.
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:
-
w zakresie przepisów prawa ochrony środowiska: uciążliwości związane z emisją hałasu w porach nocnych, zanieczyszczenia pyłami, powodujące emisje wtórne do atmosfery, nieuiszczanie opłat środowiskowych do Urzędu Marszałkowskiego za korzystanie ze środowiska;
-
w zakresie gospodarki odpadami: niewłaściwe magazynowanie wytwarzanych odpadów, braki w zakresie stosownych pozwoleń i zezwoleń na wytwarzanie odpadów oraz gospodarowanie nimi, brak umów na odbiór tych odpadów, często brak prowadzonej ewidencji produkowanych odpadów.
Ponadto w ww. zakresie dokonano 4 oględzin o charakterze interwencyjnym:
1. na terenie miasta i gminy Barlinek:
-
posesja przy ul. Pełczyckiej, stanowiąca dz. nr 478, obr. ew. Barlinek-2.
2. na terenie miasta i gminy Myślibórz:
-
zanieczyszczenie gruntu położonego przy drodze krajowej nr 3 ze Szczecina do Gorzowa Wlkp., sprawca zanieczyszczenia: firma „EKO-OLEJ” z Gorzowa Wlkp. (właściciel cysterny, z której doszło do rozlania oleju opałowego).
3. na terenie gminy Nowogródek Pom.:
-
wywóz osadów ściekowych na pola (dz. nr 233/2, obr. ew. Trzcinna),
-
Ferma Norek w Giżynie, należąca do FARM EQUIPMENT INT. w Karsku.
Kontrole w zakresie udatności upraw leśnych oraz zgodności z planem zalesienia we wszystkich 45 działkach (19 właścicieli gruntów rolnych przeznaczonych w latach 2002 i 2003 do zalesienia - 82,08 ha), w tym:
-
na terenie Nadleśnictwa Barlinek: 6 właścicieli w 5 miejscowościach,
-
na terenie Nadleśnictwa Dębno: 6 właścicieli w 4 miejscowościach,
-
na terenie Nadleśnictwa Myślibórz: 3 właścicieli w 2 miejscowościach,
-
na terenie Nadleśnictwa Różańsko: 6 właścicieli w 4 miejscowościach (2 właścicieli ma działki na terenie Nadleśnictwa Dębno).
W wyniku powyższych oględzin w terenie stwierdzono:
-
prawidłowe prowadzenie upraw leśnych na 44 działkach, w związku z czym wydano dla nich pozytywne oceny udatności;
-
na 1 działce stwierdzono, że uprawa jest upadła i wydano 2 negatywne decyzje (dla każdej części działki odrębnie z uwagi na różne lata jej zalesienia).
Przeprowadzono 62 oględziny i kontrole w zakresie wydanych decyzji o usunięciu
i nasadzeniu drzew i krzewów. Wydano 61 decyzji pozytywnych, oraz 1 decyzję negatywną wymierzającą karę pieniężną w wysokości 184 061,08 zł dla Klubu Sportowego „Koral” Mostkowo za usunięcie bez wymaganego zezwolenia 11 drzew.
W 2005 r. kontrolą w zakresie przestrzegania Prawa wodnego objęto teren:
-
gmina Barlinek:
-
kontrola dwóch obiektów stawowych w Żydowie (sprawy przekazano wg kompetencji Dyrektorowi RZGW),
-
kilkukrotna kontrola obiektu stawowego w Mostkowie, która wykazała nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu (nakazano udrożnienie wylotów drenarskich, co zostało zrealizowane),
-
kontrola obiektu stawowego w Barlinku (kontrola nie wykazała nieprawidłowości
w funkcjonowaniu obiektu wobec czego wydano pozwolenie wodnoprawne).
-
gmina Myślibórz:
-
-
kontrola dwóch urządzeń wodnych w miejscowości Kruszwin (sprawa w toku).
-
W zakresie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa w 2004r. została wykonana inwentaryzacja stanu lasów prywatnych na terenie gmin Barlinek, Dębno i Boleszkowice. Na jej podstawie wydano w 2005r. 99 decyzji określających zadania z zakresu gospodarki leśnej, w tym:
-
-
dla lasów na terenie gm. Barlinek - 38 decyzji,
-
dla lasów na terenie gm. Boleszkowice - 14 decyzji, zaś 5 postępowań zawieszono
w związku ze śmiercią strony, do czasu uregulowania stanu własnościowego, -
dla lasów na terenie gm. Dębno - 47 decyzji.
-
W wyniku interwencji Starostwo przeprowadziło 2 kontrole związane z gospodarką leśną prowadzoną na terenach lasów prywatnych:
-
na dz. nr 502/1, obręb ew. Karsko, gm. Nowogródek Pomorski, będącej w nadzorze Nadleśnictwa Barlinek. W wyniku tej kontroli stwierdzono usunięcie drzew na powierzchni 0,05 ha niezgodnie z Uproszczonym Planem Urządzania Lasu. W trakcie oględzin stwierdzono rozbieżność klasyfikacji działki.
-
na dz. nr 117, obręb ew. Barnówko, gm. Dębno, będącej w nadzorze Nadleśnictwa Dębno. W trakcie oględzin stwierdzono, że wyznaczone w drodze decyzji zadania z zakresu gospodarki leśnej dla lasu zostały rozpoczęte, ale nie zakończone, a na części działki następowała dewastacja drzewostanu.
W 2005r. wykonano łącznie 92 kontrole i oględziny, w tym skontrolowano 3 jednostki organizacyjne, oraz dokonano 24 kontroli i oględzin u osób fizycznych. Spośród wykonywanych czynności w terenie 9 miało charakter interwencyjny.
W wyniku przeprowadzonych działań wszczęto 70 postępowań administracyjnych, wydając:
-
62 pozwolenia na wycinkę drzew rosnących na nieruchomościach, których prawa właścicielskie sprawują gminy,
-
4 zalecenia pokontrolne (w formie decyzji) nakazujące dostosowanie się do aktualnych przepisów,
-
2 decyzje o negatywnej ocenie udatności uprawy,
-
1 tytuł wykonawczy w egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym,
-
1 decyzję naliczającą karę administracyjną za wycinkę drzew bez zezwolenia.
Ponadto spośród przeprowadzonych działań kontrolnych 2 sprawy przekazano do właściwego organu wg kompetencji.
WYDZIAŁ GEODEZJI, KARTOGRAFII, KATASTRU
I GOSPODARKI NIERUCHOMOŚCIAMI
Przeprowadzone kontrole wewnętrzne na stanowiskach pracy w Wydziale Geodezji w 2005r. obejmowały tematykę:
-
-
-
Przyjmowanie zgłoszeń na prace geodezyjne i kartograficzne.
-
Terminowość wydawania decyzji z zakresu wyłączania gruntów z produkcji rolnej i leśnej
-
Wprowadzanie zmian w części opisowej ewidencji gruntów.
-
Naliczanie opłat za zarząd i użytkowanie wieczyste.
-
-
Przeprowadzono 4 kontrole w wyżej wymienionym zakresie. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
Przeprowadzone kontrole sprawdzające dotyczące realizacji wniosków pokontrolnych z rewizji Firmy Audytorsko - Konsultingowej „PER SALDO” w Samodzielnych Publicznych Zakładach Opieki Zdrowotnej wykazały, iż:
1. Szpital Powiatowy w Dębnie nie wykonał następujących zaleceń:
-
nie przekazano zaległych środków na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych z powodu braku środków finansowych,
-
nie wypłacono zaległych kwot z tytułu wypłat „13” dla osób, które sprawę skierowały na drogę postępowania egzekucyjnego w kwocie około 62.000 zł. Wypłata zaległych kwot następuje sukcesywnie poprzez przekazywanie środków przez komornika w trybie zajęcia środków na koncie,
-
nie naliczono odsetek od wpłat przekazanych po terminie płatności przez NFZ za świadczone usługi limitowe (dotyczy to roku 2003) z obawy na ryzyko zmniejszenia wysokości kontraktów,
-
nie terminowo są realizowane zobowiązania z tytułu podatku, świadczeń ZUS oraz wobec dostawców - jednostka była w trakcie zawierania ugód restrukturyzacyjnych z wierzycielami.
2. Szpital Powiatowy w Barlinku nie wykonał zaleceń w zakresie:
-
w dowodach memoriałowych brak podpisu osoby upoważnionej do dekretowania i księgowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych,
-
nie rozliczono przeprowadzonej inwentaryzacji składników majątkowych przeprowadzonej na dzień 31.12.2004 r. Inwentaryzacja jest w trakcie rozliczania,
-
nie dokonano w pełni refundacji zaległych środków na działalność socjalną pracowników,
-
w ewidencji podróży służbowych pracowników (administracji) korzystających z własnego samochodu nie podawano dokładnego celu podróży (wpisuje się „służbowo”), poprawki dokonywane są niezgodnie z art.25 ustawy o rachunkowości.
-
nie terminowo są realizowane zobowiązania z tytułu podatku, świadczeń ZUS oraz wobec dostawców - jednostka zawarła ugody z wierzycielami na niespłacone zobowiązania.
W 2005 roku pracownicy Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego przeprowadzili następujące kontrole w jednostkach i wydziałach Starostwa Powiatowego:
I. Wydział Organizacji i Spraw Obywatelskich
-
Kontrola została przeprowadzona Wydział Spraw Obywatelskich i Migracji z zakresu zagadnień z zakresu ustawy o zmianie imion i nazwisk. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
-
Kontrola przeprowadzona przez pracowników z Wydziału Prawnego i Nadzoru w zakresie prawidłowości stosowania ustawy „Prawo zamówień publicznych” przy realizacji projektu pod nazwą „Modernizacja dróg powiatowych w miejscowości Trzcinna” - brak uwag co do przeprowadzonego postępowania o zamówienie publiczne.
II. Wydział Finansowy
Kontrola przeprowadzona przez pracowników Wydziału Finansów i Budżetu w zakresie realizacja kontraktu wojewódzkiego w 2004r. pod nazwą „Adaptacja na cele dydaktyczne pomieszczeń budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 ul. Szosowa w Barlinku.” Zbadano następującą dokumentację:
-
umowy zawarte z Biurem Usług Projektowych i Nadzoru Budowlanego,
-
postępowanie przetargowe,
-
umowa zawarta z wykonawcą,
-
faktury za wykonane prace.
Do wykonania zadania pod względem rzeczowym nie wniesiono żadnych uwag. Stwierdzono pewne niedociągnięcia o charakterze formalno-merytorycznym. Dotyczyły one braku kosztorysów powykonawczych, które wykonawca był zobowiązany sporządzić zgodnie z umową na roboty budowlane. Faktury wystawione przez wykonawcę opłacono bez żądania od wykonawcy kosztorysów powykonawczych, co było sprzeczne z zawartą umową.
III. Wydział Komunikacji i Dróg
Kontrolę przeprowadzili pracownicy Wydziału Rozwoju Regionalnego. Kontrola obejmowała następujące zagadnienia:
-
Ewidencja zatwierdzonych projektów organizacji ruchu.
-
Sprawdzenie merytoryczne wybranych zatwierdzonych projektów organizacji ruchu.
-
Ocena istniejącej organizacji ruchu na wybranych odcinkach dróg i ulic.
-
Wykonanie funkcji nadzorczych nad realizacją zatwierdzonych projektów organizacji ruchu.
-
Prowadzenie analiz istniejącej organizacji ruchu pod względem bezpieczeństwa i jej efektywności.
Stwierdzone nieprawidłowości:
-
przy projekcie realizacji organizacji ruchu nieprawidłowy zastosowany znak ruchu oraz brak znaku wskazującego rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przejazdu,
-
brak oznakowania skrzyżowań znaki D - 1 (droga z pierwszeństwem przejazdu),
-
znaki „Przejście dla pieszych” znajdują się w nieodpowiedniej odległości od przejścia dla pieszych,
-
miejsca parkingowe wyznaczone są w zbyt bliskiej odległości od przejść dla pieszych,
-
nie prowadzenie analiz istniejącej organizacji ruchu pod względem bezpieczeństwa i jej efektywności oraz nie posiadanie zatwierdzonej organizacji ruchu dla całej sieci dróg powiatowych i gminnych.
IV. Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
Kontrolę problemową przeprowadzono w Powiatowym Zespole do spraw Orzekania o Niepełnosprawności.
Kontrola przeprowadzona przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie, obejmowała następujące zagadnienia:
-
Spełnienia warunków organizacyjnych pomieszczeń dla Powiatowego Zespołu w Myśliborzu.
-
Spełnienia warunków technicznych pomieszczeń dla Powiatowego Zespołu w Myśliborzu.
-
Poszanowania dóbr osobistych osób niepełnosprawnych w trakcie prowadzenia badań lekarskich i rozmów przez członków składów orzekających.
-
Zapewnienia przestrzegania tajemnicy lekarskiej.
-
Zachowania poufności i ochrony danych osobowych.
Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2004 r. do dnia 30 listopada 2004 r.
Stwierdzenia kontroli:
Pomieszczenie, w którym znajduje się punkt informacyjny oraz toaleta przy punkcie informacyjnym, spełniają warunki organizacyjne i techniczne zapewniające dostęp osobom niepełnosprawnym do tych pomieszczeń. Natomiast pomieszczenie, w którym odbywają się postępowania w sprawie orzekania o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub wskazań do ulg i uprawnień obecnie nie spełniają warunków.
V. Dom Pomocy Społecznej dla Osób Przewlekle Somatycznie Chorych w Myśliborzu
Kontrola przeprowadzona przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej UW w Szczecinie. Tematy kontroli:
-
Ocena stopnia realizacji programu naprawczego w 2004r. i plan na 2005r.;
-
Ocena prawidłowości prowadzenia dokumentacji osobowej mieszkańców.
-
Wykorzystanie miejsc w Domu w 2004 r. i pierwszym kwartale 2005r.
W zakresie kontrolowanych zagadnień nie stwierdzono nieprawidłowości.
VI. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Myśliborzu
Kontrolę została przeprowadzona przez zespół inspektorów Wydziału Polityki Społecznej Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie. Kontrolą objęto okres od dnia 1 stycznia 2004r. do dnia 11 października 2005r.
Zakres kontroli obejmował problematykę dotyczącą realizacji zadań w zakresie tworzenia warunków do zapewnienia opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, a szczególnie :
-
organizowanie opieki w rodzinach zastępczych i udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci,
-
przestrzeganie przepisów dotyczących umieszczania dzieci w rodzinach zastępczych oraz placówkach opiekuńczo - wychowawczych,
-
zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców przez organizowanie i prowadzenie placówek opiekuńczo - wychowawczych.
Wniosek z przeprowadzonej kontroli to konieczność zintensyfikowania działania w celu pozyskania kandydatów na rodziny zastępcze niespokrewnione z dzieckiem.
VII. Powiatowy Zarząd Dróg w Myśliborzu
-
Kontrola przeprowadzona przez pracowników Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie. Tematem kontroli kompleksowej była realizacja projektu pod nazwą „Modernizacja dróg powiatowych w miejscowości Trzcinna”. W trakcie kontroli sprawdzono:
-
zgodność zrealizowanego projektu z przepisami prawa polskiego i wspólnotowego, a w szczególności dotyczącymi: konkurencyjności i zamówień publicznych,
-
zgodność zrealizowanego projektu z przepisami Prawa budowlanego,
-
zgodność przeprowadzonych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz zawartych umów z wykonawcami w zakresie zgodności podmiotowej i przedmiotowej z zatwierdzonym do finansowania wnioskiem aplikacyjnym oraz umową o dofinansowanie projektu i aneksem do umowy o dofinansowanie projektu,
-
zgodność zrealizowanego projektu z zawartą umową o dofinansowanie,
-
realizację harmonogramu rzeczowo - finansowego,
-
zgodność sprawozdania końcowego z realizacji projektu ze stanem faktycznym,
-
wypełnianie obowiązku wynikającego z umowy w zakresie zapewnienia informowania społeczeństwa o finansowaniu realizacji Projekt przez Unię Europejską - tablice,
-
zgodność zrealizowanego projektu z przepisami prawa polskiego i wspólnotowego dotyczącymi ochrony środowiska.
W wyniku kontroli stwierdzono, że projekt zrealizowano zgodnie z umową zawartą z Wojewodą Zachodniopomorskim w dniu 21 lutego 2005r. o dofinansowanie projektu „Modernizacji dróg powiatowych nr 2124Z i 2116Z w miejscowości Trzcinna” i aneksem z dnia 8 sierpnia 2005r. i stwierdzono, że roboty wykonano z należytą starannością. Badania kontrolne wbudowanych elementów potwierdzają wykonanie zgodnie z obowiązującymi normami. Wniesione uwagi dotyczyły uzupełnienia dodatkowo znakiem drogowym nr U-9a (skrajni bocznej prawej) słupa energetycznego, zmiany znaku drogowego C-9 na znak zakazu wjazdu oraz umieszczenia dodatkowej tablicy pamiątkowej z logo ZPORR i Unii Europejskiej.
2. Kontrola przeprowadzona przez Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi w zakresie realizacji projektu pod nazwą „Modernizacja dróg powiatowych nr 2124 Z i2116 z w miejscowości Trzcinna”- nieprawidłowości nie stwierdzono.
VIII. Wydział Oświaty, Kultury i Sportu
Kontrola przeprowadzona przez pracowników Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie. Przedmiot kontroli: Stypendia unijne - realizacja projektu w ramach działania 2.2. ZPORR.
Tematy kontroli:
-
wnioski projektodawcy o dofinansowanie projektów w ramach Priorytetu II ZPORR - Działanie 2.2.; dotyczy stypendium dla studentów „Stypendia szansą dla studentów powiatu myśliborskiego” oraz stypendium dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych „Stypendium szansą na maturę”;
-
umowy o dofinansowanie projektów dotyczących stypendiów dla uczniów i studentów,
-
akty prawne ustanowione przez Starostwo w celu realizacji projektów, porównanie zgodności przestrzegania procedur, działań w odniesieniu do dokumentów (regulaminy przyznawania i przekazywania stypendiów na wyrównanie szans edukacyjnych dla uczniów i studentów), porozumienia zawarte pomiędzy powiatem reprezentowanym przez Zarząd Powiatu a Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 ul. Strzelecka w Myśliborzu.
Podczas kontroli zweryfikowano dokumentację beneficjentów ostatecznych w siedzibie Starostwa Powiatowego i Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Myśliborzu.
-
akcja promocyjno - informacyjna w trakcie realizacji projektu.
Stwierdzone błędy:
-
we wnioskach studentów brak oświadczeń o tym czy pobierają inne stypendia socjalne, potwierdzenie kontynuowania nauki przez studentów na drugim semestrze roku akademickiego 2004/2005, niektóre rubryki wniosków źle wypełnione,
-
brak zawiadomienia o przyznaniu stypendium dla studentów,
-
nie wystarczająca informacja o zasadach finansowania wypłacanych stypendiów dzięki pomocy UE.
Kontrola dokumentacji uczniów stypendystów w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Myśliborzu nie wykazała żadnych nieprawidłowości
Zarząd Powiatu zlecił przeprowadzenie rewizji finansowej w SPZOZ Szpital Powiatowy Barlinek i Szpital Powiatowy Dębno Firmie Audytorsko - Konsultingowej „PER SALDO” Szczecin. Zakres rewizji obejmował:
-
prawidłowość dokumentowania operacji gospodarczych,
-
prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej,
-
inwentaryzację składników majątkowych trwałych i obrotowych jednostki,
-
ocenę kompletności, rzetelności i prawidłowości ujęcia aktywów i pasywów bilansu.
W sprawozdaniu z przeprowadzonej rewizji finansowej w Szpitalu Powiatowym w Barlinku stwierdzono następujące nieprawidłowości:
-
Brak daty i podpisu osoby dekretującej na dokumentach księgowych.
-
Nie dokonanie rozliczenia inwentaryzacji środków trwałych szpitala.
-
Obrót środkami trwałymi nie jest prawidłowo udokumentowany (nie wystawiane są dokumenty na przyjęcie środka trwałego PT do używania i na likwidację środka trwałego LT, przyjęcie odbywa się na podstawie faktur lub dowodów przekazania).
-
Wykorzystywanie na bieżącą działalność środków ZFŚS.
-
Niekompletne dokumentowanie wydatków dotyczących podróży służbowych (dotyczy to m.in. brak ewidencji przebiegu kilometrów pojazdu, brak udokumentowania kosztów podróży służbowej odbytych przez pracownika własnym samochodem).
-
Zaniżenie wartości funduszu zapasowego w wyniku nieprawidłowego księgowania darowizn i dotacji (księgowano w poz. Pozostałe przychody operacyjne, winno być fundusz zapasowy).
-
Brak instrukcji kasowej, instrukcji kontroli i obiegu dokumentów.
-
Występują trudności w realizacji ustawy o zamówieniach publicznych, ze względu na brak oferentów, w związku z tym jednostka zawiera kolejne umowy z dotychczasowymi dostawcami.
-
Nie regulowanie na bieżąco zobowiązań publiczno - prawnych - składki ubezpieczeń społecznych (potrącanych z poborów pracowników i naliczanych przez płatnika składek).
Według firmy „PER SALDO” działania czynione przez kierownictwo zakładu przynoszą pozytywne skutki finansowe - spadek zatrudnienia, obniżka kosztów, obniżka sald zobowiązań. Bardzo dużym problemem jest zobowiązanie wobec ZUS. Spłata zobowiązania wydaje się niemożliwa do zrealizowania bez pomocy z zewnątrz. Przy wsparciu finansowym i restrukturyzacji Szpital w Barlinku ma szansę wyjść z kłopotów finansowych.
W sprawozdaniu z rewizji finansowej przeprowadzonej w Szpitalu Powiatowym w Dębnie wskazano następujące nieprawidłowości:
-
Nieprawidłowe dokumentowanie wydatków dotyczących podróży służbowych dyrektora m.in. brak ewidencji przebiegu kilometrów pojazdu, zatwierdzenie realizacji kosztów podróży dyrektora do realizacji przez dyrektora winno być przez organ nadzorczy.
-
Nie dokonanie korekty planu finansowego na rok 2004 po ustaleniu wielkości kontraktu z NFZ na 2004 rok (w planie zatwierdzonym przez Radę Społeczną są koszty funkcjonowania Zakładu obejmujące cały 2004 rok, przychody obejmują wartość w skali 6 miesięcy).
-
Nie przestrzeganie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych w zakresie:
Przewaga kosztów nad przychodami w kolejnych okresach sprawozdawczych i brak zapłat z NFZ za świadczenia zdrowotne ponadlimitowe doprowadziły do utraty płynności finansowej. Utrata płynności była powodem nie regulowania zobowiązań wobec budżetu i dostawców w określonych terminach. Według kontrolerów kontynuacja działalności Zakładu jest zagrożona. Niezbędna jest duża pomoc z zewnątrz w celu restrukturyzacji zadłużenia i możliwości prowadzenia dalszej działalności.
Materiał zgromadzony w wyniku przeprowadzonych kontroli daje podstawę do wskazania tych obszarów działań jednostek i wydziałów, które w największym stopniu narażone są na ryzyko pojawienia się nieprawidłowości i naruszeń przepisów. Umożliwia to takie udokumentowanie badań kontrolnych, które w sposób efektywny doprowadzą do wyeliminowania nieprawidłowości w bieżącej działalności urzędu i jednostek. Wyniki przeprowadzonych kontroli stanowią jednocześnie podstawę do opracowania i wdrożenia działań o charakterze informacyjno - szkoleniowym, które przyczynią się do poprawy organizacji pracy.
Opracowała: Bernarda Bartoszewicz - Naczelnik Wydziału Kontroli
str. 1 / 12
-
-
trybów udzielania zamówień,
-
zgodności zawierania umów ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia,
-
na fakturach dotyczących realizacji zamówień publicznych nie zamieszczano adnotacji na podstawie jakiego artykułu ustawy o zamówieniach publicznych dokonywano transakcji,
-
nie prowadzono ewidencji realizacji zawartych umów.
-
Nie przestrzeganie zarządzenia wewnętrznego Dyrektora z dnia 30 października 1998r. w sprawie wprowadzenia w życie instrukcji kasowej, w której określono wysokość pogotowia kasowego w kwocie 4.000 zł.
-
Nie dokonanie uzgodnienia i weryfikacji sald na dzień 31.12.2003r. należności i zobowiązań wobec pracowników, rozliczeń międzyokresowych czynnych i biernych, przychodów przyszłych okresów i Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
-
Usterki w dokumentacji inwentaryzacyjnej okresowej: m.in. brak wskazań osoby przyjmującej w protokołach zdawczo-odbiorczych, brak wyceny wartościowej spisu, brak adnotacji na której pozycji spis zakończono.
-
Nie przekazanie odpisu środków na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalny za lata 1999,2001,2002 w wysokości 340.248,71 zł.
-
Nie wypłacanie dodatkowego wynagrodzenia rocznego tzw. trzynastki dla pracowników, którzy wnieśli sprawę o wypłatę tej należności na drogę postępowania sądowego.
-
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Katarzyna Ostrowska-Wolska Data wytworzenia:
01 sty 2012
Osoba dodająca informacje
Marek Dmytruszewski Data publikacji:
02 mar 2006, godz. 15:51
Osoba aktualizująca informacje
Marek Sobiegraj Data aktualizacji:
07 mar 2012, godz. 12:16