Analiza stanu zapewniania dostępności oraz planowane działania w zakresie poprawy realizacji zadań
15 maja 2024 rok
ANALIZA STANU ORAZ PLAN DZIAŁANIA NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIANIA DOSTĘPNOŚCI
OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI PRZEZ POWIAT MYŚLIBORSKI
Na podstawie art. 14 ust. 2 i 3 w związku z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przeprowadza się analizę stanu oraz ustala się plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
- Analiza stanu zapewnienia dostępności ze szczególnymi potrzebami przez Starostwo Powiatowe w Myśliborzu.
Główna siedziba Starostwa Powiatowego w Myśliborzu mieści się przy ulicy Północnej 15, jest częściowo dostosowana do dostępności osób ze szczególnymi potrzebami. Otoczenie budynku posiada jasny system informacji nawigujących, z informacją gdzie znajdują się poszczególne Wydziały oraz instytucje mające siedzibę w biurowcu. Brak jest oznaczenia poziomego informującego w którą stronę osoba z niepełnosprawnością powinna się poruszać. Obiekt posiada trzy wejścia:
1. Wejście A- od strony stadionu;
2. Wejście B- od strony Wydziału Komunikacji;
3. Wejście C- od ul. Północnej (z podjazdem dla niepełnosprawnych);
Obiekt od strony A dysponuje dwoma oznakowanymi stanowiskami parkingowymi, które są przeznaczone dla osób niepełnosprawnych i posiadają bezkolizyjne wejście do budynku. W holu wejściowym znajduje się miejsce odpoczynku oraz miejsce zabaw dla dzieci. W bezpośredniej bliskości od wejścia do budynku usytuowane jest Biuro Obsługi Interesanta, z którego osoby mogą korzystać w pozycji stojącej, jak i siedzącej. Pracownicy biura udzielą wszelkiej niezbędnej pomocy w uzyskaniu informacji o sposobie załatwieniu spraw. W holu wejściowym znajduje się tablica informacyjna przedstawiająca rozmieszczenie wszystkich pomieszczeń.
Przed wejściem od strony B znajdują się pergole z siedzeniami do wypoczynku. Nawierzchnia przed wejściem jest utwardzona płytkami antypoślizgowymi i posiada nachylenie podłużne. Rozwiązanie takie ułatwia dostanie się do budynku osobom z niepełnosprawnościami ruchu, opiekunom z dziećmi, osobom starszym. Wewnątrz zapewniona jest odpowiednia szerokość ciągów komunikacyjnych, a także drzwi zewnętrzne i wewnętrzne o odpowiedniej szerokości –wolne od barier poziomych przestrzeni. W budynku znajduje się łazienka dostosowana dla potrzeb osób niepełnosprawnych. W holu oraz w głównym pomieszczeniu wydziału znajdują się miejsca do odpoczynku. Pomieszczenia posiadają dostateczne wytłumienie pogłosu i ewentualnego echa. Zastosowano ograniczone stosowanie opraw oświetleniowych z widocznym źródłem światła aby nie powodowały zjawiska olśnienia.
Wyjście do budynku od strony C przy ul. Północnej, gdzie znajduje się Powiatowy Zespół Orzekania o Niepełnosprawności spełnia wszystkie wymagania dotyczące dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym posiada wydzielone miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych a za drzwiami wejściowymi znajduje się dźwiękowe przywołanie pracownika PZON, która ułatwi realizację wskazanych potrzeb. Drzwi wewnętrzne oraz zewnętrzne posiadają automaty samozamykające bez progów utrudniających wejście a ciągi komunikacyjne posiadają przestrzeń manewrową dla osób poruszających się na wózkach. W części tej znajduje się także miejsce do odpoczynku oraz toaleta dostosowana dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Zapewniona została możliwość poruszania pomiędzy piętrami za pomocą windy, która posiada odpowiednie parametry, aby mogły z nich korzystać osoby na wózkach oraz z wózkami dziecięcymi, osoby z wadą wzroku, gdyż każde piętro oznaczone zostało informacjami z pismem punktowym dla niewidomych (Barill) –brak jest powiadomienia głosowego informującego o zamykaniu oraz otwieraniu drzwi, a także o jej położeniu. Szerokie korytarze ułatwiają poruszanie poziome po piętrach do wszystkich dozwolonych pomieszczeń w budynku oraz do przystosowanych dla osób niepełnosprawnych toalet. Kolorystyka ciągów komunikacyjnych zachowuje zasady kontrastu dla osób z upośledzeniem wzroku (posadzki znacznie ciemniejsze niż powierzchnia ścian).
Z uwagi na konstrukcję budynku utrudnione jest poruszanie się osób niepełnosprawnych oraz opiekunów z wózkami dziecięcymi pomiędzy częściami A i B wewnątrz obiektu z powodu różnicy poziomów, gdzie należy pokonać bieg schodowy. Jako alternatywne rozwiązanie dla osób niepełnosprawnych ruchowo jest możliwość udostępnienia profesjonalnego transportera schodowego. Osoby odwiedzające Urząd mają prawo wstępu do budynku i pomieszczeń z wyłączeniem pomieszczeń technicznych z psem asystującym lub psem przewodnikiem za okazaniem odpowiednich dokumentów czworonoga. Obiekt nie posiada systemów naprowadzających dźwiękowo oraz brak jest oznaczeń ciągów komunikacyjnych poziomych.
Storna internetowa www.powiatmysliborski.pl jest dostosowana cyfrowo dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz posiada tłumaczenie w języku PJM i ETR informacji dotyczących wykonywanych zadań w Starostwie oraz Powiecie Myśliborskim. Serwis Biuletynu Informacji Publicznej zawiera dokumenty PDF, DOC, XLS z niepoprawną logiczną strukturą dokumentu, redaktorzy starają się ograniczyć do minimum korzystanie z takich plików i osadzać teksty bezpośrednio w serwisie. Oprogramowanie CMS umożliwia zarządzanie stroną BIP w taki sposób, aby była ona zgodna ze stawianymi wymaganiami Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.1) zgodnie z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019 roku.
Starostwo Powiatowe w Myśliborzu posiada możliwość skorzystania z tłumacza języka migowego po uprzednim powiadomieniu -przynajmniej trzy dni przed dniem, kiedy planuje się załatwić sprawę. Urząd po dokonaniu zgłoszenia zapewnia obsługę osoby uprawnionej w terminie przez nią uzgodnioną. W przypadku braku możliwości realizacji takiego świadczenia, pracownik Starostwa zawiadamia osobę uprawnioną, podając uzasadnienie i wyznacza jednocześnie możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazuje inną formę realizacji uprawnień.
Informacje o zakresie działalności Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Myśliborzu dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce: prawo lokalne/regulamin oraz pod linkiem: https://bip.powiatmysliborski.pl/artykul/regulamin
2. Plan działania w zakresie poprawy realizacji zadań w zakresie dostępności dotyczy w szczególności usuwania barier w dostępnie do obiektów, informacji i usług, a także zapobieganiu ich powstaniu. Starostwo Powiatowe w Myśliborzu w ramach poprawy dostępności Urzędu wprowadza:
Diagnoza z Planu działania za okres 2020 r. – 2024 r.
Zakres działalności |
Realizator zadania
|
Sposób realizacji |
Termin
|
Stan (czy zrealizowany) styczeń 2022r. |
Wyznaczenie Koordynatorów Starostwa Powiatowego do spraw dostępności oraz w jednostkach. |
Zarząd Powiatu w Myśliborzu |
Uchwała Zarządu Powiatu Myśliborskiego |
Wrzesień 2020 r. |
TAK |
Przygotowanie deklaracji dostępności w Biuletynie informacji Publicznej oraz na stronie www.powiatmysliborski.pl. |
Koordynator |
Przeprowadzenie samooceny przez Podmiot Publiczny i na tej podstawie dokonanie opracowania deklaracji. |
Wrzesień 2020 r. |
TAK |
Dokonanie analizy stanu obiektów SP w Myśliborzu pod względem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. |
Koordynatorzy |
Opracowanie Planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przekazanie do zatwierdzenia Zarządowi Powiatu Myśliborskiemu oraz publikacja na stronie BIP. |
Listopad
|
TAK |
Pozyskiwanie środków publicznych do tworzenia otoczenia wspierającego samodzielne funkcjonowanie ludzi oraz dostosowania usług przyjaznych dla użytkowników o szczególnych potrzebach. |
Koordynatorzy |
Bieżąca weryfikacja udostępnionych projektów, konkursów w „programie dostępność plus” pod kontem możliwości uzyskania przez Powiat środków z funduszy europejskich. https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl oraz monitorowanie stron internetowych realizujących rządowe programy dotyczące dostępności osób ze szczególnymi potrzebami oraz z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
|
Na bieżąco/cały okres |
TAK |
Zapewnienie bezpiecznej ewakuacji budynku wszystkim, w tym osobom z niepełnosprawnościami. |
Koordynator |
Przygotowanie procedury zapewniającej osobom ze szczególnymi potrzebami możliwość ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób. |
Listopad |
NIE |
Dostosowanie strony internetowej i BIP do minimalnych wymagań w zakresie dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej. |
Koordynatorzy |
Wykonanie/wdrożenie nowej strony internetowej dostosowanej do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. |
Listopad/grudzień 2020 r. |
TAK |
Zapewnienie dostępności nagrań obrad Rady Powiatu osobom ze szczególnymi potrzebami. |
Koordynatorzy |
Transkrypcja dźwięku na tekst z nagrania obrad Rady Powiatu |
Listopad 2020 r. |
TAK |
Zapewnienie szkoleń z zakresu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. |
Sekretarz Powiatu |
Szkolenia dla wyznaczonych pracowników Starostwa Powiatowego |
Na bieżąco |
TAK |
Obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 11 pkt. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje. |
Koordynator |
Sporządzenie spisu tłumaczy PJM (polski język migowy), SJM (system językowo-migowy), SKOGN ( komunikowanie się osób głuchoniewidomych) w celu zapewnienia obsługi osobie uprawnionej będącej osobą niepełnosprawną. |
Listopad
|
TAK |
Zapewnienie na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Myśliborzu informacji o zakresie działalności Urzędu. |
Koordynator |
Przygotowanie elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywany maszynowo oraz informacji w tekście łatwym do odczytania. |
Styczeń 2021 r. |
TAK |
Dostosować otoczenie budynku, aby było dostępne dla wszystkich w znalezieniu właściwego wydziału związanego z zaplanowaną wizytą odpowiadającemu właściwym wejściem do budynku. |
Koordynatorzy |
Zapewnienie, aby kontakt z budynkiem miały wszystkie osoby zainteresowane już w otoczeniu Urzędu w jasny i klarowny system informacji nawigujących. |
2021/2022r |
TAK |
Uzyskanie danych zbiorczych (jednostki organizacyjne Powiatu Myśliborskiego) do raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. |
Koordynator
Ds. dostępności informacyjno-komunikacyjnej |
Uzyskanie danych w zakresie realizacji uwag odnoszących się do stwierdzonych przeszkód w dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i zaleceń dotyczących usunięcia ich. |
Luty |
TAK |
Sporządzenie raportu zbiorczego (Starostwo Powiatowe w Myśliborzu i jednostki organizacyjne Powiatu Myśliborskiego) o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. |
Koordynator |
Wypełnienie formularza opracowanego przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego i udostępnienie na stronie BIP-u. Przekazanie zbiorczego dokumentu dla Wojewody Zachodniopomorskiego. |
Marzec 2021 r. /zrealizowane |
TAK |
Adaptacja pomieszczeń na potrzeby Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności wraz z dostosowaniem ich do potrzeb osób niepełnosprawnych, polegająca na budowie pochylni do budynku Starostwa Powiatowego w Myśliborzu przy ul. Północnej 15 oraz dostosowanie pomieszczenia higieniczno-sanitarnego. |
Koordynator
|
Zamówienie publiczne w całości realizowane przez Centrum Usług Wspólnych – nadzór nad zadaniem sprawuje Starosta Myśliborski. |
Rozpoczęcie procedury |
TAK |
Usprawnienie obsługi osób ze szczególnymi potrzebami |
Koordynatorzy |
Montaż urządzenia przywołującego w Powiatowym Orzekaniu do spraw Niepełnosprawności |
2021 r. /zrealizowane |
TAK |
Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami poprzez uniwersalne projektowanie stosownie z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. |
Koordynatorzy |
Realizacja zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych, w tym zamówień publicznych z uwzględnieniem minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
|
Na bieżąco /kontrola udostępnionych dotacji |
TAK |
Monitorowanie działalności w zakresie zapewnienia dostępności cyfrowej |
Koordynator Ds. dostępności cyfrowej |
Bieżący monitoring strony internetowej www. oraz BIP pod kontem zapewnienia dostępności cyfrowej |
Na bieżąco / 12.21r. przesłanie do Związków Powiatów Polskich informacji z walidatora o braku błędów |
TAK |
Przyjmowanie uwag, opinii i sugestii od osób ze szczególnymi potrzebami, a także ich opiekunów i rodzin dotyczących problemów natury architektonicznej, technicznej, cyfrowej, czy też informacyjno-komunikacyjnej, z jakimi zmagają się oni podczas kontaktów z placówkami użyteczności publicznej będącymi własnością Powiatu Myśliborskiego |
Koordynatorzy |
Analiza przekazanych do Urzędu uwag pod kontem ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. |
Na bieżąco
|
TAK |
Remont parteru budynku przy ulicy Północnej 15 w związku z założeniem, że wszystkie Wydziały Starostwa znajdować się będą w jednym budynku. |
Koordynatorzy |
Ułatwienie dostępu dla wszystkich osób do Wydziałów w związku z racjonalnymi usprawnieniami w celu zapewnienia osobom z niepełno sprawnościami możliwość korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności na zasadzie równości z innymi osobami. |
2021 r.– zrealizowany projekt przeniesienia GKN do budynku głównego Starostwa. |
TAK |
Informacje o działalność Urzędu PJM |
Koordynatorzy |
Nagranie w Języku Migowym PJM o zakresie działalności SP w Myśliborzu |
2021 r. |
TAK |
Ułatwienie korzystania z windy |
Koordynatorzy/OR |
Oznaczenie w windy systemem brajla |
2022 r. |
TAK |
Dostosować otoczenie budynku, aby było dostępne dla wszystkich w znalezieniu właściwego wydziału związanego z zaplanowaną wizytą odpowiadającemu właściwym wejściem do budynku. |
Koordynatorzy |
Zapewnienie, aby kontakt z budynkiem miały wszystkie osoby zainteresowane już w otoczeniu Urzędu w jasny i klarowny system informacji nawigujących wewnątrz budynku oraz na zewnątrz z oznaczeniem nawigującym. |
2022 r. |
TAK |
Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej w windzie |
OR |
Oznaczenie w windzie nakładką brajla z informacjami dotyczącymi miejsca w którym znajdują się Wydziały o Jednostki oraz numery pięter. |
2022 r. |
TAK |
Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności komunikacyjnej |
Koordynatorzy |
Miejsce do odpoczynku -pergole z siedzeniami. Nawierzchnia przed wejściem utwardzona płytkami antypoślizgowymi i posiada nachylenie podłużne, miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych - wejście B |
2023 r. |
TAK |
Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności komunikacyjnej |
Koordynatorzy |
Nawierzchnia przed wejściem utwardzona płytkami antypoślizgowymi i posiada nachylenie podłużne, miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych - wejście A |
2023 r. |
TAK |
Harmonogram Planu działania na lata 2022-2027
Zakres działalności |
Realizator działania |
Sposób realizacji |
Termin wykonania |
Szacunkowy koszt |
Zapewnienie bezpiecznej ewakuacji budynku wszystkim, w tym osobom z niepełnosprawnościami. |
Koordynator |
Przygotowanie procedury zapewniającej osobom ze szczególnymi potrzebami możliwość ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób – zakup 2 krzeseł ewakuacyjnych. |
2024 |
10 000 zł |
Audyt cyfrowy |
Koordynator |
Dostosowanie wszystkich dokumentów elektronicznych do wymagań WCAG, usuwanie błędów na stronach |
Na bieżąco |
ND |
Zapewnienie system informacji w budynku w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy, zróżnicowana wysokość montażu informacji wizualnej, kroju czcionki, kontrast kolorystyczny. |
Koordynatorzy/OR |
Zamontowanie InfoKiosku, tyflomapy z informacjami na temat rozkładu pomieszczeń |
2025 |
30 000 zł |
Ciągi komunikacyjne wolne od przeszkód w skrajni pionowej, oznaczenia krawędzi, poręcze rurowe z elementami TGSI |
Koordynatorzy/OR |
Oznaczenie taśmą krawędzi schodów (pierwszy i ostatni) oraz umieszczenie na końcu poręczy informacji w języku brajla na którym piętrze znajduje się osoba |
2026 |
8 000 zł |
Ułatwienie komunikacji z osobami niepełnosprawnymi |
Koordynatorzy/OR |
Instalacja pętli indukcyjnej w biurze podawczym oraz w Wydziale Komunikacji |
2025 |
4 000 zł/szt. |
Ułatwienie korzystania z windy |
Koordynatorzy |
Zamontowanie zasilania awaryjnego windy z tolerancją zatrzymania wraz z wymianą panela, który będzie posiadał komunikaty głosowe. |
2025/2026 |
40 000 zł |
W zakresie dostępności architektonicznej |
Koordynatorzy /OR |
Zamontowanie zadaszenia nad drzwiami wejściowymi chroniące osoby przychodzące do urzędu przed opadami atmosferycznymi |
2026 |
14 500 zł |
Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej |
Koordynatorzy/OR |
Oznakowanie poziome ciągów komunikacyjnych dla osób za szczególnymi potrzebami wewnątrz budynku |
2024/2025 |
7 500 zł |
Wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej |
Koordynatorzy/OR |
Oznakowanie poziome ciągów komunikacyjnych na zewnątrz budynku dla ruchu pieszych |
2025 |
Wycena indywidualna |
Zabezpieczenie szklanych powierzchni przy Wydziale Komunikacji |
Koordynator |
Zamontowanie naklejek na powierzchnię przeźroczystego materiału przynajmniej w dwóch poziomach –wejście B od Wydziału Komunikacji |
2026 |
1 900 zł |
Budowa zewnętrznej windy u szczytu budynku przy ulicy Północnej 15 w Myśliborzu. |
Koordynator/CUW |
Wykonanie i zamontowanie nowego urządzenia dźwigowego wraz z wykonaniem niezbędnych robót budowlano – instalacyjnych, w tym wykonanie instalacji zasilającej oraz wykonaniem dokumentacji projektowej dźwigu, łącznie z odbiorem przez UDT. Dźwig powinien być dostosowany do używania przez osoby niepełnosprawne, w tym niewidome oraz powinien posiadać stosowne certyfikaty lub atesty dopuszczające jego użytkowanie zgodnie z polskim prawem oraz prawem Unii Europejskiej |
2027 |
Brak informacji |
Sporządziła: Ewelina Szóstka
Zaakceptował: Starosta Myśliborski
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
Analiza stanu oraz plan działania- aktualizacja 11.10.2021 (PDF, 332.59Kb) | 2021-10-11 14:28:16 | 63 | |
analiza stanu oraz plan dostępności -aktualizacja 2022 (PDF, 593.67Kb) | 2022-01-11 08:05:39 | 55 | |
plan działania 2022 2 (PDF, 558.36Kb) | 2022-09-15 10:33:39 | 39 | |
plan działania 2023 (PDF, 565.01Kb) | 2023-05-31 14:05:07 | 32 | |
analiza stanu i plan działania 2024 podpis starosty (PDF, 3.18Mb) | 2024-05-16 10:29:30 | 7 | |
Analiza stanu oraz plan dostępności podpis (PDF, 491.76Kb) | 2020-11-24 12:01:15 | 152 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
|
2024-03-27 08:50:41 | 0 |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Ewelina Szóstka Data wytworzenia:
24 lis 2020
Osoba dodająca informacje
Ewelina Szóstka Data publikacji:
24 lis 2020, godz. 12:01
Osoba aktualizująca informacje
Ewelina Szóstka Data aktualizacji:
16 maj 2024, godz. 10:29