Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Starostwa Powiatowego w Myśliborzu

Wyszukiwanie zaawansowane

Tagi

Analiza stanu zapewniania dostępności oraz planowane działania w zakresie poprawy realizacji zadań

Aktualizacja 27 marca 2024 rok

ANALIZA STANU ORAZ PLAN DZIAŁANIA NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIANIA DOSTĘPNOŚCI
OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI PRZEZ POWIAT MYŚLIBORSKI

            Na podstawie art. 14 ust. 2 i 3 w związku z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przeprowadza się analizę stanu oraz ustala się plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

  1. Analiza stanu zapewnienia dostępności ze szczególnymi potrzebami przez Starostwo Powiatowe w Myśliborzu.

Główna siedziba Starostwa Powiatowego w Myśliborzu mieści się przy ulicy Północnej 15, jest częściowo dostosowana do dostępności osób ze szczególnymi potrzebami. Otoczenie budynku posiada jasny system informacji nawigujących, z informacją gdzie znajdują się poszczególne Wydziały oraz instytucje mające siedzibę w biurowcu. Brak jest oznaczenia poziomego informującego w którą stronę osoba z niepełnosprawnością powinna się poruszać. Obiekt posiada trzy wejścia:

1.   Wejście A- od strony stadionu;

2.   Wejście B- od strony Wydziału Komunikacji;

3.   Wejście C- od ul. Północnej (z podjazdem dla niepełnosprawnych);

Obiekt od strony A dysponuje dwoma oznakowanymi stanowiskami parkingowymi, które są przeznaczone dla osób niepełnosprawnych i posiadają bezkolizyjne wejście do budynku. W holu wejściowym znajduje się miejsce odpoczynku oraz miejsce zabaw dla dzieci. W bezpośredniej bliskości od wejścia do budynku usytuowane jest Biuro Obsługi Interesanta, z którego osoby mogą korzystać w pozycji stojącej, jak i siedzącej. Pracownicy biura udzielą wszelkiej niezbędnej pomocy w uzyskaniu informacji o sposobie załatwieniu spraw. W holu wejściowym znajduje się tablica informacyjna przedstawiająca rozmieszczenie wszystkich pomieszczeń.

Przed wejściem od strony B znajdują się pergole z siedzeniami do wypoczynku. Nawierzchnia przed wejściem jest utwardzona płytkami antypoślizgowymi i posiada nachylenie podłużne. Rozwiązanie takie ułatwia dostanie się do budynku osobom z niepełnosprawnościami ruchu, opiekunom z dziećmi, osobom starszym. Wewnątrz zapewniona jest odpowiednia szerokość ciągów komunikacyjnych, a także drzwi zewnętrzne i wewnętrzne o odpowiedniej szerokości –wolne od barier poziomych przestrzeni. W budynku znajduje się łazienka dostosowana dla potrzeb osób niepełnosprawnych. W holu oraz w głównym pomieszczeniu wydziału znajdują się miejsca do odpoczynku. Pomieszczenia posiadają dostateczne wytłumienie pogłosu i ewentualnego echa. Zastosowano ograniczone stosowanie opraw oświetleniowych z widocznym źródłem światła aby nie powodowały zjawiska olśnienia.

Wyjście do budynku od strony C przy ul. Północnej, gdzie znajduje się Powiatowy Zespół Orzekania o Niepełnosprawności spełnia wszystkie wymagania dotyczące dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym posiada wydzielone miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych a za drzwiami wejściowymi znajduje się dźwiękowe przywołanie pracownika PZON, która ułatwi realizację wskazanych potrzeb. Drzwi wewnętrzne oraz zewnętrzne posiadają automaty samozamykające bez progów utrudniających wejście a ciągi komunikacyjne posiadają przestrzeń manewrową dla osób poruszających się na wózkach. W części tej znajduje się także miejsce do odpoczynku oraz toaleta dostosowana dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Zapewniona została możliwość poruszania pomiędzy piętrami za pomocą windy, która posiada odpowiednie parametry, aby mogły z nich korzystać osoby na wózkach oraz z wózkami dziecięcymi, osoby z wadą wzroku, gdyż każde piętro oznaczone zostało informacjami z pismem punktowym dla niewidomych (Barill) –brak jest powiadomienia głosowego informującego o zamykaniu oraz otwieraniu drzwi, a także o jej położeniu. Szerokie korytarze ułatwiają poruszanie poziome po piętrach do wszystkich dozwolonych pomieszczeń w budynku oraz do przystosowanych dla osób niepełnosprawnych toalet. Kolorystyka ciągów komunikacyjnych zachowuje zasady kontrastu dla osób z upośledzeniem wzroku (posadzki znacznie ciemniejsze niż powierzchnia ścian).

Z uwagi na konstrukcję budynku utrudnione jest poruszanie się osób niepełnosprawnych oraz opiekunów z wózkami dziecięcymi pomiędzy częściami A i B wewnątrz obiektu z powodu różnicy poziomów, gdzie należy pokonać bieg schodowy. Jako alternatywne rozwiązanie dla osób niepełnosprawnych ruchowo jest możliwość udostępnienia profesjonalnego transportera schodowego. Osoby odwiedzające Urząd mają prawo wstępu do budynku i pomieszczeń z wyłączeniem pomieszczeń technicznych z psem asystującym lub psem przewodnikiem za okazaniem odpowiednich dokumentów czworonoga. Obiekt nie posiada systemów naprowadzających dźwiękowo oraz brak jest oznaczeń ciągów komunikacyjnych poziomych.

Storna internetowa www.powiatmysliborski.pl jest dostosowana cyfrowo dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz posiada tłumaczenie w języku PJM i ETR informacji dotyczących wykonywanych zadań w Starostwie oraz Powiecie Myśliborskim. Serwis Biuletynu Informacji Publicznej zawiera dokumenty PDF, DOC, XLS z niepoprawną logiczną strukturą dokumentu, redaktorzy starają się ograniczyć do minimum korzystanie z takich plików i osadzać teksty bezpośrednio w serwisie. Oprogramowanie CMS umożliwia zarządzanie stroną BIP w taki sposób, aby była ona zgodna ze stawianymi wymaganiami Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.1) zgodnie z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019 roku.

Starostwo Powiatowe w Myśliborzu posiada możliwość skorzystania z tłumacza języka migowego po uprzednim powiadomieniu -przynajmniej trzy dni przed dniem, kiedy planuje się załatwić sprawę. Urząd po dokonaniu zgłoszenia zapewnia obsługę osoby uprawnionej w terminie przez nią uzgodnioną. W przypadku braku możliwości realizacji takiego świadczenia, pracownik Starostwa zawiadamia osobę uprawnioną, podając uzasadnienie i wyznacza jednocześnie możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazuje inną formę realizacji uprawnień.

Informacje o zakresie działalności Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Myśliborzu dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce: prawo lokalne/regulamin oraz pod linkiem: https://bip.powiatmysliborski.pl/artykul/regulamin

 

2. Plan działania w zakresie poprawy realizacji zadań w zakresie dostępności dotyczy w szczególności usuwania barier w dostępnie do obiektów, informacji i usług, a także zapobieganiu ich powstaniu. Starostwo Powiatowe w Myśliborzu w ramach poprawy dostępności Urzędu wprowadza:

 

Diagnoza z Planu działania za okres 2020 r. – 2024 r.

Zakres działalności

Realizator zadania

 

Sposób realizacji

Termin

 

Stan (czy zrealizowany) styczeń 2022r.

Wyznaczenie Koordynatorów Starostwa Powiatowego do spraw dostępności oraz w jednostkach.

Zarząd Powiatu w Myśliborzu

Uchwała Zarządu Powiatu Myśliborskiego

Wrzesień 2020 r.

TAK

Przygotowanie deklaracji dostępności w Biuletynie informacji Publicznej oraz na stronie www.powiatmysliborski.pl.

Koordynator
ds. dostępności informacyjno- komunikacyjnej

Przeprowadzenie samooceny przez Podmiot Publiczny i na tej podstawie dokonanie opracowania deklaracji.

Wrzesień 2020 r.

TAK

Dokonanie analizy stanu obiektów SP w Myśliborzu pod względem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Koordynatorzy

Opracowanie Planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przekazanie do zatwierdzenia Zarządowi Powiatu Myśliborskiemu oraz publikacja na stronie BIP.

Listopad
 2020 r.

 

TAK

Pozyskiwanie środków publicznych do tworzenia otoczenia wspierającego samodzielne funkcjonowanie ludzi oraz dostosowania usług przyjaznych dla użytkowników o szczególnych potrzebach.

Koordynatorzy

Bieżąca weryfikacja udostępnionych projektów, konkursów w „programie dostępność plus” pod kontem możliwości uzyskania przez Powiat środków z funduszy europejskich. https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl oraz monitorowanie stron internetowych realizujących rządowe programy dotyczące dostępności osób ze szczególnymi potrzebami oraz z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

 

Na bieżąco/cały okres

TAK

Zapewnienie bezpiecznej ewakuacji budynku wszystkim, w tym osobom z niepełnosprawnościami.

Koordynator
ds. dostępności architektonicznej

Przygotowanie procedury zapewniającej osobom ze szczególnymi potrzebami możliwość ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób.

Listopad
2020 r.

NIE

Dostosowanie strony internetowej i BIP do minimalnych wymagań w zakresie dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej.

Koordynatorzy

Wykonanie/wdrożenie nowej strony internetowej dostosowanej do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Listopad/grudzień 2020 r.

TAK

Zapewnienie dostępności nagrań obrad Rady Powiatu osobom ze szczególnymi potrzebami.

Koordynatorzy

Transkrypcja dźwięku na tekst z nagrania obrad Rady Powiatu

Listopad 2020 r.

TAK

Zapewnienie szkoleń z zakresu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Sekretarz Powiatu

Szkolenia dla wyznaczonych pracowników Starostwa Powiatowego

Na bieżąco

TAK

Obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 11 pkt. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje.

Koordynator
 w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej

Sporządzenie spisu tłumaczy PJM (polski język migowy), SJM (system językowo-migowy), SKOGN ( komunikowanie się osób głuchoniewidomych) w celu zapewnienia obsługi osobie uprawnionej będącej osobą niepełnosprawną.

Listopad
 2020 r.

 

TAK

Zapewnienie na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Myśliborzu informacji o zakresie działalności Urzędu.

Koordynator
ds. dostępności cyfrowej

Przygotowanie elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywany maszynowo oraz informacji w tekście łatwym do odczytania.

Styczeń 2021 r.

TAK

Dostosować otoczenie budynku, aby było dostępne dla wszystkich w znalezieniu właściwego wydziału związanego z zaplanowaną wizytą odpowiadającemu właściwym wejściem do budynku.

Koordynatorzy
ds. dostępności architektonicznej/OR

Zapewnienie, aby kontakt z budynkiem miały wszystkie osoby zainteresowane już w otoczeniu Urzędu w jasny i klarowny system informacji nawigujących.

 

2021/2022r

TAK

Uzyskanie danych zbiorczych (jednostki organizacyjne Powiatu Myśliborskiego) do raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Koordynator

 

Ds. dostępności informacyjno-komunikacyjnej

Uzyskanie danych w zakresie realizacji  uwag odnoszących się do stwierdzonych przeszkód w dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i zaleceń dotyczących usunięcia ich.

Luty
2021 r./ zgodnie z zaleceniami Wojewody Zachodniopomorskiego

TAK

Sporządzenie raportu zbiorczego (Starostwo Powiatowe w Myśliborzu i  jednostki organizacyjne Powiatu Myśliborskiego) o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Koordynator
ds. dostępności informacyjno-komunikacyjnej

Wypełnienie formularza opracowanego przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego i udostępnienie na stronie BIP-u. Przekazanie zbiorczego dokumentu dla Wojewody Zachodniopomorskiego.

Marzec 2021 r. /zrealizowane

TAK

Adaptacja pomieszczeń na potrzeby Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności wraz z dostosowaniem ich do potrzeb osób niepełnosprawnych, polegająca na budowie pochylni do budynku Starostwa Powiatowego w Myśliborzu przy ul. Północnej 15 oraz dostosowanie pomieszczenia higieniczno-sanitarnego.

Koordynator
ds. dostępności architektonicznej / Starosta Myśliborski

 

Zamówienie publiczne w całości realizowane przez Centrum Usług Wspólnych – nadzór nad zadaniem sprawuje Starosta Myśliborski.

Rozpoczęcie procedury
listopad 2020 /zrealizowane

TAK

Usprawnienie obsługi osób ze szczególnymi potrzebami

Koordynatorzy

Montaż urządzenia przywołującego w Powiatowym Orzekaniu do spraw Niepełnosprawności

2021 r. /zrealizowane

TAK

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami poprzez uniwersalne projektowanie stosownie z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Koordynatorzy

Realizacja zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych, w tym zamówień publicznych z uwzględnieniem minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami

 

Na bieżąco /kontrola udostępnionych dotacji

TAK

Monitorowanie działalności w zakresie zapewnienia dostępności cyfrowej

Koordynator

Ds. dostępności cyfrowej

Bieżący monitoring strony internetowej www. oraz BIP pod kontem zapewnienia dostępności cyfrowej

Na bieżąco / 12.21r. przesłanie do Związków Powiatów Polskich informacji z walidatora o braku błędów

TAK

Przyjmowanie uwag, opinii i sugestii od osób ze szczególnymi potrzebami, a także ich opiekunów i rodzin dotyczących problemów natury architektonicznej, technicznej, cyfrowej, czy też informacyjno-komunikacyjnej, z jakimi zmagają się oni podczas kontaktów z placówkami użyteczności publicznej będącymi własnością Powiatu Myśliborskiego

Koordynatorzy

Analiza przekazanych do Urzędu uwag pod kontem ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Na bieżąco

 

 

TAK

Remont parteru budynku przy ulicy Północnej 15 w związku z założeniem, że wszystkie Wydziały Starostwa znajdować się będą w jednym budynku.

Koordynatorzy

Ułatwienie dostępu dla wszystkich osób do Wydziałów w związku z racjonalnymi usprawnieniami w celu zapewnienia osobom z niepełno sprawnościami możliwość korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności na zasadzie równości z innymi osobami.

2021 r.– zrealizowany projekt przeniesienia GKN do budynku głównego Starostwa.

TAK

Informacje o działalność Urzędu PJM

Koordynatorzy

Nagranie w Języku Migowym PJM o zakresie działalności SP w Myśliborzu

2021 r.

TAK

Ułatwienie korzystania z windy

Koordynatorzy/OR

Oznaczenie w windy systemem brajla

2022 r.

TAK

Dostosować otoczenie budynku, aby było dostępne dla wszystkich w znalezieniu właściwego wydziału związanego z zaplanowaną wizytą odpowiadającemu właściwym wejściem do budynku.

Koordynatorzy
ds. dostępności architektonicznej/OR

Zapewnienie, aby kontakt z budynkiem miały wszystkie osoby zainteresowane już w otoczeniu Urzędu w jasny i klarowny system informacji nawigujących wewnątrz budynku oraz na zewnątrz z oznaczeniem nawigującym.

 

2022 r.

TAK

Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej w windzie

OR

Oznaczenie w windzie nakładką brajla z informacjami dotyczącymi miejsca w którym znajdują się Wydziały o Jednostki oraz numery pięter.

2022 r.

TAK

Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności komunikacyjnej

Koordynatorzy

Miejsce do odpoczynku -pergole z siedzeniami. Nawierzchnia przed wejściem utwardzona płytkami antypoślizgowymi i posiada nachylenie podłużne, miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych - wejście B

2023 r.

TAK

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności komunikacyjnej

Koordynatorzy

Nawierzchnia przed wejściem utwardzona płytkami antypoślizgowymi i posiada nachylenie podłużne, miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych - wejście A

2023 r.

TAK

 

Harmonogram Planu działania na lata 2022-2027

Zakres działalności

Realizator działania

Sposób realizacji

Termin wykonania

Szacunkowy koszt

Zapewnienie bezpiecznej ewakuacji budynku wszystkim, w tym osobom z niepełnosprawnościami.

Koordynator
ds. dostępności architektonicznej

Przygotowanie procedury zapewniającej osobom ze szczególnymi potrzebami możliwość ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób – zakup 2 krzeseł ewakuacyjnych.

2024

10 000 zł

Audyt cyfrowy

Koordynator

Dostosowanie wszystkich dokumentów elektronicznych do wymagań WCAG, usuwanie błędów na stronach

Na bieżąco

ND

Zapewnienie system informacji w budynku w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy, zróżnicowana wysokość montażu informacji wizualnej, kroju czcionki, kontrast kolorystyczny.

Koordynatorzy/OR

Zamontowanie InfoKiosku, tyflomapy z informacjami na temat rozkładu pomieszczeń

2025

30 000 zł

Ciągi komunikacyjne wolne od przeszkód w skrajni pionowej, oznaczenia krawędzi, poręcze rurowe z elementami TGSI

Koordynatorzy/OR

Oznaczenie taśmą krawędzi schodów (pierwszy i ostatni) oraz umieszczenie na końcu poręczy informacji w języku brajla na którym piętrze znajduje się osoba

2026

8 000 zł

Ułatwienie komunikacji z osobami niepełnosprawnymi

Koordynatorzy/OR

Instalacja pętli indukcyjnej w biurze podawczym oraz w Wydziale Komunikacji

2025

4 000 zł/szt.

Ułatwienie korzystania z windy

Koordynatorzy

Zamontowanie zasilania awaryjnego windy z tolerancją zatrzymania wraz z wymianą panela, który będzie posiadał komunikaty głosowe.

2025/2026

40 000 zł

W zakresie dostępności architektonicznej

Koordynatorzy /OR

Zamontowanie zadaszenia nad drzwiami wejściowymi chroniące osoby przed opadami

2026

14 500 zł

Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej

Koordynatorzy/OR

Oznakowanie poziome ciągów komunikacyjnych dla osób za szczególnymi potrzebami wewnątrz budynku

2024/2025

7 500 zł

Wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej

Koordynatorzy/OR

Oznakowanie poziome ciągów komunikacyjnych na zewnątrz budynku dla ruchu pieszych

2025

Wycena indywidualna

Zabezpieczenie szklanych powierzchni przy Wydziale Komunikacji

Koordynator

Zamontowanie naklejek na powierzchnię przeźroczystego materiału przynajmniej w dwóch poziomach

2026

1 900 zł

Budowa zewnętrznej windy u szczytu budynku przy ulicy Północnej 15 w Myśliborzu.

Koordynator/CUW

Wykonanie i zamontowanie nowego urządzenia dźwigowego wraz z wykonaniem niezbędnych robót budowlano – instalacyjnych, w tym wykonanie instalacji zasilającej oraz wykonaniem dokumentacji projektowej dźwigu, łącznie z odbiorem przez UDT. Dźwig powinien być dostosowany do używania przez osoby niepełnosprawne, w tym niewidome oraz powinien posiadać stosowne certyfikaty lub atesty dopuszczające jego użytkowanie zgodnie z polskim prawem oraz prawem Unii Europejskiej

2027

Brak informacji

Sporządziła: Ewelina Szóstka                                                  
 

Zaakceptował: Starosta Myśliborski

 

 

 


Załączniki do pobrania


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Ewelina Szóstka

Data wytworzenia:
24 lis 2020

Osoba dodająca informacje

Ewelina Szóstka

Data publikacji:
24 lis 2020, godz. 12:01

Osoba aktualizująca informacje

Ewelina Szóstka

Data aktualizacji:
27 mar 2024, godz. 08:50