656/2013 w sprawie transportu kruszyw po drogach publicznych powiatowych na odcinku złoże "Chłopowo" - droga krajowa nr 23
Zgłoszona przez Pana Ferdynanda Łukasika interpelacja na XXXII sesji Rady Powiatu w Myśliborzu z dnia 30 stycznia 2013r.
w sprawietransportu kruszyw po drogach publicznych powiatowych na odcinku złoże „Chłopowo” – droga krajowa nr 23
Treść zapytania: Na jakim etapie są uzgodnienia dot. modernizacji przejazdu wielotonowych pojazdów pod kątem bezpieczeństwa i modernizacji dróg oraz skierowania szlaku żwirowego poza terenem zabudowanym w związku z transportem kruszyw z Kopalni w m. Chłopowo?
Treść udzielonej odpowiedzi na sesji:
Na podstawie prowadzonych rozmów pomiędzy Powiatem Myśliborskim, a właścicielem kopalni Szczecińskimi Kopalniami Surowców Mineralnych S.A. (SKSM S.A.). w sprawie transportu kruszyw po drogach publicznych powiatowych na odcinku złoże „Chłopowo” – droga krajowa nr 23 w sierpniu 2010 roku ustalono następującą trasę określoną jako wariant I:
Wariant I Chłopowo – Pniów (skrzyżowanie) droga powiatowa nr 2122Z – Rościn droga powiatowa nr 2119Z - Nawrocko (skrzyżowanie) droga powiatowa nr 2122Z – do drogi krajowej nr 23 (o dł. 11,9 km) oraz na podstawie raportu do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach trasą alternatywną wariant II (z pominięciem m. Rościn) przebiegająca przez:
Wariant II Chłopowo – Pniów (skrzyżowanie) –droga powiatowa nr 2122Z Nawrocko (początek zabudowy) – droga gruntowa gminna na dz. nr 200 i 199/1 obr. Nawrocko i dz. nr 294 obr. Rościn, wł. gm. Myślibórz – droga powiatowa nr 2120Z do Nawrocka (skrzyżowanie) – droga powiatowa nr 2122Z do drogi krajowej nr 23.
Wariant I został w całości poddany ocenie stanu technicznego i nośności drogi. Na podstawie pomiaru ugięć sprężystych ustalono, że część omawianej trasy posiada ugięcie przekraczając dopuszczalne dla transportu ciężkiego przewidzianego w trakcie eksploatacji kopalni. Ponadto omawiane drogi nie posiadają wymaganych parametrów geometrycznych tj. szerokości, która zawęża miejscami jezdnię do 5,0 m w zwartym zadrzewieniu.
Wariant I dodatkowo przebiega przez teren o zwartej zabudowie w wielu przypadkach przedwojennej tj. miejscowość Rościn, którego mieszkańcy jak również mieszkańcy Nawrocka podczas konsultacji społecznych wyrazili sprzeciw w sprawie transportu kruszyw ze złoża „Chłopowo” omawianą trasą.
Wariant II z uwagi na pominięcie miejscowości Rościn przebiega drogą powiatowa nr 2122Z na odcinku Pniów (skrzyżowanie) – Nawrocko (nie objętej badaniem stanu technicznego i nośności drogi), co nie pozwala określić parametru nośności w celu przejazdu ciężkiego transportu przewidzianego w trakcie eksploatacji kopalni, dodatkowo omawiany odcinek drogi ma bardzo niskie parametry geometryczne tj. szerokość jezdni 3,5 m.
Ponadto wariant II przebiega przez gruntowe drogi gminne łącząc drogę powiatowa nr 2122Z i 2120Z, które zgodnie z zaleceniami dla transportu ciężkiego muszą zostać utwardzone.
Przedstawione trasy zarówno wariant I i II wymagają gruntownych remontów oraz przebudowy. W tym celu Powiat Myśliborski w trakcie spotkań z SKSM S.A. przestawił swoje stanowisko polegające na tym, że całość kosztów przebudowy i remontu dróg powiatowych w celu transportu kruszyw z kopalni poniesie SKSM S.A.
W związku z planowaną działalnością przez SKSM S.A. Powiat Myśliborski zadeklarował pomoc i współpracę przy remoncie i przebudowie dróg powiatowych obejmującą wykonanie dokumentacji (wraz z ujęciem chodników w obszarze zabudowanym), pozyskanie środków z programów pomocowych i nadzór nad realizacją inwestycji.
Zabezpieczenie przez SKSM S.A. całości środków koniecznych na realizację remontu i przebudowy dróg powiatowych jest warunkiem współpracy Powiatu Myśliborskiego z SKSM S.A.
Nie zabezpieczenie środków finansowych na rzeczowe wykonanie przez SKSM S.A. remontu i przebudowy dróg zmusi zarządcę dróg powiatowych do wprowadzenia ograniczeń nośności na drogach powiatowych nie spełniających parametrów technicznych.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Dagmara Gembiak Data wytworzenia:
26 lut 2013
Osoba dodająca informacje
Marek Sobiegraj Data publikacji:
26 maj 2022, godz. 12:21
Osoba aktualizująca informacje
Marek Sobiegraj Data aktualizacji:
26 lut 2013, godz. 09:58