547/2012 w sprawie kosztów funkcjonowania ZSP Nr 1 w Barlinku
Zgłoszona przez Pana Tadeusza Maćkałę interpelacja na XXIX sesji Rady Powiatu w Myśliborzu z dnia 28 listopada br.
w sprawie kosztów funkcjonowania ZSP Nr 1 w Barlinku
Treść zapytania:Ile dopłacamy z budżetu Powiatu do ZSP Nr 1 w Barlinku? Jaka była subwencja? Jaka kwotę dopłacono i ile jeszcze należy dopłacić? Jak przebiega realizacja zobowiązań dyrektora Szkoły, że Szkoła będzie sama finansowała? Jakie podjęto decyzje? Dopłacamy do warsztatów szkolnych, jakich z tych warsztatów szkolnych uzyskujemy fachowców, gdzie nagminnym jest brak środków finansowych na materiały.
Treść odpowiedzi :
Koszty funkcjonowania ZSP Nr 1 w Barlinku w roku szkolnym 2011/2012 wyniosły 4 313 108,00 zł, natomiast subwencja przypadająca na ten okres wyniosła 3 536 144,69 zł. Powiat Myśliborski musiał zabezpieczyć z własnych środków kwotę 776 963,31 zł.
Pan Ryszard Syroka – Dyrektor ZSP Nr 1 w Barlinku w ramach kompetencji sporządził
arkusz organizacyjny szkoły na rok szkolny 2012/2013, który został opracowany zgodnie z wytycznymi organu prowadzącego oraz uchwałami Rady Powiatu o włączeniu ZSP Nr 2 w celu minimalizacji kosztów funkcjonowania szkoły, w tym:
- łączenia między oddziałowe klas z zajęć języków obcych i wychowania fizycznego;
- doposażenie pracowni komputerowej K4 do 20 komputerów, co umożliwiło prowadzenie zajęć w niektórych klasach z przedmiotów informatycznych bez podziału na grupy;
- w ramach łączenia ZSP Nr 2 w Barlinku dokonano analizy organizacji pracy pracowników administracji i obsługi i zmniejszona została liczba etatów o 3,5;
- opracowano projekty w celu pozyskania środków z funduszy UE, co umożliwia wzbogacenie oferty edukacyjnej dla uczniów i zwiększenie naboru do klas pierwszych;
- pozyskuje się środki finansowe w ramach realizacji projektów, które umożliwiają w części doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne niezbędne do wdrożenia od 01.09.2012 r. nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego (LO i technikum) oraz kształcenia w zawodach (technikum i zasadnicza szkoła zawodowa);
- prowadzona jest bardzo intensywna promocja szkoły w gimnazjach między innymi: w Barlinku, Pełczycach, Lipianach, Karsku, Przelewicach, co zaowocowało wykonaniem planowanego ilościowo naboru do klas pierwszych (w roku szkolnym utworzono 3 klasy LO, 4 technikum i 1 ZSZ),
Szkoła przekroczyła plan dochodów własnych w roku 2011 (plan 306 397,- wykonanie 347 851,37). Plan finansowy szkoły uwzględnia tylko niezbędne wydatki na bieżące funkcjonowanie szkoły, co uniemożliwia realizację niezbędnych remontów wynikających między innymi z decyzji „Sanepidu” oraz pełne doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne wymagane przez nową podstawę programową dla liceum ogólnokształcącego oraz technikum i zasadniczej szkoły zawodowej.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowejw sprawie praktycznej nauki zawodu - podmioty przyjmujące uczniów lub młodocianych na praktyczną naukę zawodu zapewniają warunki materialne do realizacji praktycznej nauki zawodu.
W przypadku, jeśli szkoła dysponuje warsztatami szkolnymi to uczniowie mają zagwarantowane warunki do realizacji praktycznej nauki zawodu. Warsztaty Szkolne są placówką dydaktyczno - usługową i zgodnie ze statutem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. kpt. hm. Andrzeja Romockiego „Morro” stanowią integralną część szkoły.
Zgodnie z planem budżetowym szkoły – warsztaty wypracowały dochody własne tj.
Rok |
Plan |
Wykonanie |
2010 |
277.807,00 |
223.623,31 |
2011 |
204.500,00 |
215.505,29 |
2012 do 30 listopada |
209.763,00 |
174.533,05 |
Warsztaty Szkolne ZSP Nr 1 w Barlinku uczestniczyły w realizacji projektu „Poprawa jakości kształcenia zawodowego w Powiecie Myśliborskim poprzez wyposażenie sal do praktycznej nauki zawodu w ZSP nr 1 w Barlinku, ZSP nr 2 w Barlinku i ZSP nr 3 w Myśliborzu” w ZSP Nr 1 w Barlinku. Środki finansowe na doposażenie pracowni pochodziły w większości z dotacji unijnej, która pozwoliła na zrealizowanie projektu bez angażowania 100% kapitału organu prowadzącego. W wyniku zakończenia projektu powstały:
Pracownia komputerowa
Prowadzone są nowe zajęcia – specjalizacyjne (specjalizacje: administrowanie sieciowymi systemami operacyjnymi oraz grafika komputerowa technik multimedialnych i internetowych), grafika komputerowa i programowanie. Uzyskane umiejętności w/w zawodach pozwolą uczniom spełnić oczekiwania współczesnego rynku pracy.
Pracownia technologii mechanicznej
Zakup nowych narzędzi i przyrządów pomiarowych oraz narzędzi skrawających pozwolił na podniesienie jakości nauczania przedmiotów zawodowych.
Pracownia obróbki mechanicznej
Na bazie nowoczesnej obrabiarki CNC pracującej w trzech osiach, wiertarki kolumnowej, dodatkowemu oprzyrządowaniu i oprogramowaniu realizowane są zajęcia praktyczne dla zawodów ślusarz i technik mechanik.
Ponadto korzystając z zakupionych środków dydaktycznych i urządzeń do praktycznej nauki zawodu w zależności od potrzeb rynku pracy szkoła poszerza ofertę edukacyjną między innymi o następujące zawody: Technik mechanik o innych specjalizacjach związanych z obróbką skrawaniem, Operator obrabiarek skrawających, Mechanik-monter maszyn i urządzeń.
Pracownia obróbki plastycznej
Zakupione maszyny, urządzenia, (wypalarka CNC, prasa hydrauliczna, giętarka trzpieniowa) oraz narzędzia kowalskie, pomoce dydaktyczne pozwalają na kształcenie zgodnie z wymogami reformy szkolnictwa zawodowego. Dzięki realizacji projektu, prowadzone są zajęcia praktyczne dla zawodów: ślusarz, mechanik oraz technik mechanik.
Pracownia napraw pojazdów samochodowych
Zakupione nowoczesne urządzenia (analizator spalin, dymomierz, urządzenie do kontroli geometrii kół, urządzenie do kontroli zawieszenia samochodów), pomoce dydaktyczne (model silnika z zapłonem samoczynnym z pompą rotacyjną, model silnika z zapłonem samoczynnym układ Common Rail, model silnika z zapłonem iskrowym jedno punktowy wtrysk paliwa) pozwalają na komputerowe diagnozowanie silników samochodowych, diagnostykę pojazdów samochodowych.
Uczniowie dzięki nowoczesnemu wyposażeniu uzyskają wiedzę i umiejętności obsługi oraz naprawy pojazdów samochodowych na poziomi obecnie obowiązujących standardów na rynku pracy.
W Warsztatach Szkolnych Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. kpt. hm. Andrzeja Romockiego „Morro” w Barlinku kształceni są uczniowie w zawodach:
- ślusarz
- mechanik pojazdów samochodowych
- technik mechanik – specjalność obsługa i naprawa pojazdów samochodowych.
- technik mechanik – wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi oraz organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń.
Wyniki zdawalności egzaminów zawodowych z poszczególnych zawodów w roku szkolnym 2010/2011 i 2011/2012
ZAWÓD |
PRZYSTĄPIŁO UCZNIÓW |
ZDAŁO UCZNIÓW |
||
2010/2011 |
2011/2012 |
2010/2011 |
2011/2012 |
|
ślusarz |
22 |
26 |
22 |
23 |
mechanik pojazdów samochodowych |
17 |
16 |
10 |
16 |
technik mechanik |
10 |
19 |
8 |
9 |
Razem |
70 |
72 |
49 |
52 |
W warsztatach szkolnych przeprowadzany jest egzamin zewnętrzny w zawodzie ślusarz organizowany przez Okręgową Komisję Edukacyjną w Poznaniu, po którym uczniowie otrzymuje dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe honorowany w Unii Europejskiej.
Zadaniem ślusarza jest ręczna lub ręczno-maszynowa obróbka metali, budowa, konserwacja, i naprawa konstrukcji, mechanizmów, narzędzi i wyrobów metalowych. Typowymi pracami wykonywanymi przez ślusarza są:
- wytwarzanie i naprawianie narzędzi, przyrządów i uchwytów obróbkowych,
- obróbka, montaż i naprawa elementów mechanizmów i urządzeń,
- wykonywanie konserwacji i napraw sprzętu powszechnego użytku,
-wykonywanie i naprawa ozdobnej galanterii metalowej ( nadawanie wyrobom metalowym ostatecznego, estetycznego wyglądu).
Ślusarze mogą być zatrudnieni w zakładach produkcyjnych z różnych branż, budownictwie, usługach, administracjach budynków, mogą prowadzić własną działalność gospodarczą. Uniwersalność kwalifikacji zawodowych ślusarza daje podstawy do wykonywaniu wielu zadań zawodowych w zawodach pokrewnych np. mechanik monter maszyn i urządzeń, instalator urządzeń sanitarnych oraz możliwość szybkiego przekwalifikowania się.
Mechanik pojazdów samochodowych- to kierunek związany z obsługą pojazdów samochodowych. Wraz z rozwojem motoryzacji wzrosło zapotrzebowanie na rynku pracy na dobrze wykształconych fachowców z zakresu naprawy i eksploatacji pojazdów samochodowych, obecnie produkowanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Kształcący się w tym kierunku uczniowie stają się specjalistami z dziedziny naprawy i eksploatacji pojazdów samochodowych, a także diagnostyki samochodowej.
Absolwent szkoły będzie przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- użytkowania pojazdów samochodowych,
- diagnozowania pojazdów samochodowych,
- naprawiania pojazdów samochodowych,
- kierowania pojazdami samochodowymi
Osiągnięte w procesie kształcenia kwalifikacje zawodowe, umożliwią absolwentowi prowadzenie działalności gospodarczej oraz podejmowanie pracy między innymi w:
- stacjach obsługi i kontroli pojazdów samochodowych,
- zakładach produkcyjnych i naprawczych pojazdów samochodowych,
- salonach sprzedaży samochodów i instytucjach zajmujących się obrotem częściami samochodowymi,
- przedsiębiorstwach transportu samochodowego,
- przedsiębiorstwach doradztwa technicznego dotyczącego motoryzacji,
- firmach zajmujących się likwidacją pojazdów samochodowych
Zawód technik mechanik o specjalizacji obsługa i naprawa pojazdów samochodowych jest zawodem szerokoprofilowym, umożliwiającym specjalizację. Specjalizacja dotyczy eksploatacji i naprawy pojazdów samochodowych. Celem kształcenia jest przygotowanie do wykonywania prac projektowych, produkcyjnych oraz remontowo – instalacyjnych maszyn i urządzeń technicznych.
Absolwenci technikum mechanicznego o specjalizacji obsługa i naprawa pojazdów samochodowych mogą być zatrudnieni w:
- przedsiębiorstwach przy realizacji procesów wytwarzania podzespołów, zespołów, liniach technologicznych produkcji pojazdów maszyn i urządzeń mechanicznych,
- przedsiębiorstwach przy realizacji procesów wytwarzania oraz ich projektowania przy pomocy wykorzystania wspomagania komputerowego,
- przedsiębiorstwach obsługi oraz naprawy maszyn i urządzeń mechanicznych,
- w publicznych i niepublicznych zakładach zaplecza obsługowo – naprawczego transportu samochodowego,
- w stacjach obsługi samochodów i specjalistycznych zakładach naprawczych jako elektrotechnicy oraz diagności pojazdów samochodowych,
- jako dealerzy, zajmujący się handlem wszelkich urządzeń technicznych i motoryzacyjnych,
- jako menadżerowie prowadzący przedsiębiorstwa usługowe z zakresu technicznej obsługi pojazdów i handlowe, nastawione na sprzedaż pojazdów.
Technicy mechanicy mogą podejmować pracę w różnych gałęziach przemysłu o różnym stopniu organizacji produkcji i usług, w branży mechanicznej w przemyśle maszynowym, budownictwie, transporcie. Mogą być zatrudnieni w sferze produkcyjnej i usługowej, głównie na stanowiskach średniego nadzoru technicznego. Najczęściej zatrudniani są na stanowiskach związanych z:
obsługą maszyn i urządzeń produkcyjnych,
montażem maszyn,
kontrolą techniczną,
organizacją i nadzorowaniem prac,
konserwacją i remontem eksploatowanych maszyn,
organizowaniem zaopatrzenia i zbytu,
W wielu nowoczesnych przedsiębiorstwach i w małych zakładach produkcyjnych znajdują zastosowanie obrabiarki sterowane komputerowo nazywane obrabiarkami sterowanymi numerycznie CNC ( Computer Numerical Control ).
Dodatkowo dzięki współpracy z SIMP w Szczecinie, aktywności dyrektora szkoły i nauczycieli pozyskiwane są środki finansowe oraz organizowane są szkolenia w ramach projektów unijnych, uczniowie uzyskują uprawnienia np. spawacza, operatora wózków widłowych i uprawnienia elektryczne do 1kV poszerzając w ten sposób swoje umiejętności zawodowe zwiększają możliwości zdobycia atrakcyjnej pracy, np. w roku szkolnym:
Specjalność |
2011/2012 |
2012/2013 |
Ilość osób |
||
Operator wózków podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia |
18 |
18 |
Eksploatacja urządzeń i sieci elektrycznych do 1 Kw |
18 |
18 |
Absolwenci szkoły dzięki wyposażeniu pracowni w nowoczesne pomoce dydaktyczne pozyskane między innymi w ramach projektów unijnych 9.2 i 7.1.2 nabywają odpowiednie umiejętności i kwalifikacje umożliwiające uzyskanie atrakcyjnej pracy w kraju i zagranicą.
Warsztaty Szkolne cieszą się renomą i zaufaniem wśród przedsiębiorców. Współpraca określona listami intencyjnymi z większymi przedsiębiorstwami HAKON Barlinek, METPOL Barlinek, CAPARO ZUO BOMET Barlinek - potwierdza prawidłowy wybór kierunków kształcenia i poziom nauczania.
W celu zwiększenia ilości materiałów i wyposażenia wykorzystywanych do realizacji podstawy programowej przez uczniów Warsztatów Szkolnych podejmowane są działania w formie usług, dzięki którym uczniowie wykonują ćwiczenia na powierzonym materiale w pracowniach ślusarskich i samochodach zgodnie z programem nauczania. Dodatkowe środki uzyskane z wykonanych usług samochodowych i ślusarskich stanowią dochód ujęty w rocznym planie finansowym Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. kpt. hm. Andrzeja Romockiego „Morro” w Barlinku.
Dodatkowe materiały na ćwiczenia zabezpieczone są w zapleczu magazynowym Warsztatów Szkolnych ZSP Nr 1 w Barlinku są one pozyskane między innymi w toku prac zleconych.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Dagmara Gembiak Data wytworzenia:
13 gru 2012
Osoba dodająca informacje
Marek Sobiegraj Data publikacji:
26 maj 2022, godz. 12:21
Osoba aktualizująca informacje
Marek Sobiegraj Data aktualizacji:
13 gru 2012, godz. 11:39