Sygnaliści- osoby zgłaszające naruszenia prawa
Wytyczne dotyczące zgłaszania naruszeń prawa dla sygnalistów w podmiocie publicznym
Sposób przekazania zgłoszenia
Zgłoszenie możesz dokonać:
-
- Na adres do korespondencji: Starostwo Powiatowe w Myśliborzu, ul. Północna 15, 74-300 Myślibórz z dopiskiem „Komisja ds. rozpoznawania naruszeń prawa”
- Poprzez e-mail na adres sygnalista@powiatmysliborski.pl
- Poprzez naszą elektroniczną skrzynkę podawczą lub adres do doręczeń elektronicznych
- Dajemy Ci możliwość skorzystania z formularza, który znajduje się także pod adresem bip.powiatmysliborski.pl
Treść zgłoszenia
Zgłoszenie powinno zawierać co najmniej następujące informacje:
- Szczegółowy opis zgłaszanego naruszenia prawa;
- Dowody na poparcie zgłoszenia (jeśli są dostępne);
- Dane identyfikacyjne, o ile zgłoszenie nie jest anonimowe;
- Dane umożliwiające kontakt, jeżeli chce być Pan/i informowana o wynikach naszych działań w związku z otrzymanym zgłoszeniem.
Ochrona Sygnalisty
- Zgłoszenia może dokonać każda osoba fizyczna, która uzyskała informację o naruszeniu prawa w naszej organizacji.
- Jako Sygnalista, podlegasz ochronie określonej w przepisach ustawy o ochronie sygnalistów, od chwili dokonania zgłoszenia.
- Zapewniamy ochronę Sygnalistów poprzez:
- ochronę Twojej tożsamości, chyba że otrzymamy wyraźną zgodę na ujawnienie danych,
- jeżeli zgłoszenie dotyczy innych osób, zapewnimy także ochronę poufności ich tożsamości,
- udział w procesie rozpatrywania bezstronnych osób, które zostały zobligowane do zachowania poufności, także po ustaniu stosunku pracy lub zakończeniu współpracy,
- zapewnienie, że dostęp do Pana/i danych oraz dokumentacji związanej ze zgłoszeniem, będą miały tylko uprawnione osoby, które zostały przeszkolone w zakresie zapewnienia ochrony Sygnalistów,
- ochronę przed działaniami odwetowymi, w tym groźbami przed takimi działaniami, w związku z dokonanym zgłoszeniem.
- Na Twoje żądanie wydamy w terminie miesiąca od jego otrzymania, zaświadczenie potwierdzające, że podlegasz ochronie przed działaniami odwetowymi przewidzianej u ustawie o ochronie sygnalistów.
- W przypadku podjęcia wobec Ciebie działań odwetowych, masz prawo do odszkodowania (w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie) lub prawo do zadośćuczynienia.
- Możesz przekazać zgłoszenie anonimowo, lecz zostanie przeprowadzona weryfikacja zgłoszenia czy zostanie przeprowadzone postępowanie wyjaśniające i czy miałeś uzasadnione podstawy sądzić, że informacja stanowi informację o naruszeniu prawa.
Naruszenia prawa, które podlegają zgłoszeniu
- Możesz przekazać nam informacje o naruszeniu prawa zgodnie z przyjętym regulaminem oraz ustawą o sygnalistach.
- Zgłoszenie może dotyczyć uzasadnionego podejrzenia dotyczącego zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w naszej organizacji.
Informacje zwrotne oraz kontakt w związku z przyjęciem zgłoszenia
- Potwierdzimy przyjęcie zgłoszenia na podany adres kontaktowy. Informacje przekażemy niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia, o ile nie otrzymaliśmy sprzeciwu na wysłanie potwierdzenia.
- W przypadku zgłoszeń anonimowych, informacje zwrotne będą przekazywane tylko w przypadku pozostawienia danych kontaktowych.
- Informacji o przyjęciu zgłoszenia nie przekażemy, jeżeli będziemy mieli uzasadnione podstawy sądzić, że takie działanie zagroziłoby ochronie poufności Twojej tożsamości.
- Możemy zwrócić się do Ciebie, na podany adres do kontaktu, o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w Twoim posiadaniu – podanie ich jest dobrowolne.
- Jeżeli wstępna weryfikacja wykaże, że zgłoszenie nie dotyczy naruszenia prawa, poinformujemy Ciebie o odstąpieniu od jego rozpatrywania oraz przyczynie odstąpienia.
- Poinformujemy Ciebie, także o przekazaniu zgłoszenia do innego organu publicznego, jeżeli wstępna weryfikacja wykaże, że jest on właściwy do rozpatrzenia zgłoszenia.
- Przekażemy informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia.
- Przekażemy Ci informację, jeżeli odstąpimy od podjęcia działań następczych, podając uzasadnienie odstąpienia.
- Poinformujemy Ciebie, także o ostatecznym wyniku naszych działań następczych realizowanych na skutek zgłoszenia.
Sposób postępowania z otrzymanymi zgłoszeniami
- Zgłoszenia naruszeń prawa są weryfikowane przez upoważnionych pracowników w zakresie wiarygodności zgłoszenia oraz naszej odpowiedzialności za jego rozpatrzenie i przeprowadzanie działań następczych.
- W ramach postępowania, możemy zbierać dodatkowe informacje, w tym zwrócić się do Ciebie o udzielenie dodatkowych wyjaśnień.
- Jeżeli zgłoszenie zostanie uznane za uzasadnione i dotyczy naruszenia prawa w dziedzinie należącej do zakresu naszego działania, podejmiemy dalsze kroki w celu zbadania sprawy i naprawienia naruszenia prawa. W szczególności możemy podjąć jedno lub kilka z poniższych działań:
- wprowadzenie zmian w naszych procedurach,
- zgłoszenia odpowiednim organom,
- nałożenia sankcji na osoby odpowiedzialne,
- przeszkolenia personelu,
- wdrożenie nowych systemów kontroli.
- W uzasadnionych przypadkach, w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego możemy przekazać zgłoszenie:
- jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym,
- innej jednostce organizacyjnej, której powierzono zadania w drodze porozumienia.
- W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakresu naszego działania, przekażemy je niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach - nie później niż w terminie 30 dni, do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.
- Możemy nie podjąć działań następczych w przypadku, gdy w zgłoszeniu, dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem Twojego wcześniejszego zgłoszenia lub zgłoszenia od innego Sygnalisty, nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszenia prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem tego naruszenia. Poinformujemy Ciebie o takim odstąpieniu. W razie kolejnego zgłoszenia - pozostawimy je bez rozpoznania oraz informacji zwrotnej.
- Wszystkie zgłoszenia odnotowujemy w naszym wewnętrznym rejestrze. Rejestr zawiera informacje o zgłoszeniu, dacie jego złożenia, podjętych działaniach oraz wynikach jego rozpatrzenia. Dostęp do rejestru mają jedynie osoby upoważnione.
Klauzula informacyjna w związku z przetwarzaniem danych osobowych w celu przyjęcia zgłoszenia oraz przeprowadzania postępowania wyjaśniającego na gruncie ustawy o ochronie sygnalistów
- Administratorem Twoich danych osobowych jest Starostwo Powiatowe w Myśliborzu z siedzibą przy ul. Północnej 15, 74-300 Myślibórz,reprezentowane przez Starostę Myśliborskiego adres e-mail: starostwo@powiatmysliborski.pl, tel. 95 747 20 21.
- Możesz kontaktować się w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO z Administratorem z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych lub z wyznaczonym u Administratora inspektorem ochrony danych na adres e-mail: iod@powiatmysliborski.pl
- Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu przyjęcia zgłoszenia oraz przeprowadzania postępowania wyjaśniającego na podstawie obowiązku prawnego, jakiemu podlega administrator na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
- Ochrona tożsamości sygnalisty: Możesz dokonać zgłoszenia anonimowego. W przypadku podania danych umożliwiających identyfikację, Twoje dane osobowe, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom (tzn. osobom spoza zespołu odpowiedzialnego za prowadzenie postępowania w zgłoszonej sprawie), chyba że za Twoją wyraźną zgodą.
- Szczególne przypadki, gdy może dojść do ujawnienia danych: W związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania Tobie prawa do obrony, może dojść do ujawnienia Twoich danych, gdy takie działanie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa. Przed dokonaniem takiego ujawnienia, właściwy organ publiczny lub właściwy sąd powiadomi Ciebie, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia danych osobowych. Powiadomienie nie jest przekazywane, jeżeli może zagrozić postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.
- Administrator zapewnia poufność Twoich danych, w związku z otrzymanym zgłoszeniem. Ponadto dane mogą być udostępnione jedynie podmiotom uprawnionym do tego na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom, którym administrator powierzył przetwarzanie danych.
- Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
- Posiadasz prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Przysługuje Tobie, także prawo do żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania.
- Przysługuje, także prawo wniesienia skargi na realizowane przez Administratora przetwarzanie do Prezesa UODO (uodo.gov.pl).
- Podanie danych jest dobrowolne i nie stanowi warunku przyjęcia przez nas zgłoszenia. Jeśli nie podasz danych kontaktowych, nie będziemy mogli potwierdzić przyjęcia zgłoszenia oraz informować o przebiegu naszych działań, związanych z tym zgłoszeniem.
Kontakt do Rzecznika Praw Obywatelskich
Do Rzecznika Praw Obywatelskich może się zgłosić każdy, kto uważa, że państwo naruszyło jego prawa, że jest nierówno traktowany.
Informacyjna linia obywatelska: 800 676 676, e-mail biurorzecznika@brpo.gov.pl,
Adres korespondencyjny: Biuro RPO, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa
Istnieje także możliwość przekazania zgłoszenia w języku migowym, anonimowo poprzez formularz kontaktowy na stronie lub osobiście w jednym z oddziałów.
Lista artykułów
Tytuł | Data publikacji |
---|---|
Zarządzenie 34 w sprawie wprowadzenia Procedury przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych | 2024-11-15 08:56:32 |
Formularz złoszenia wewnętrznego Sygnalisty | 2024-10-10 12:32:39 |
Klauzula informacyjna oraz zasady ochrony danych osobowych | 2024-10-10 11:46:22 |
Wytyczne dotyczące zgłaszania naruszeń prawa dla sygnalistów w podmiocie publicznym | 2024-10-10 11:13:07 |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Ewelina Szóstka Data wytworzenia:
25 wrz 2024
Osoba dodająca informacje
Ewelina Szóstka Data publikacji:
10 paź 2024, godz. 10:56
Osoba aktualizująca informacje
Ewelina Szóstka Data aktualizacji:
10 paź 2024, godz. 12:35